La bombolla és a l’hivern
«Se sol parlar de la bombolla de la música en directe a l’estiu, però el risc d’oferta no prou atesa es produeix ara, quan enfilem l’hivern»
ARA A PORTADA
-
Onada de calor? Catalunya afronta 10 dies de temperatures molt per sobre de les habituals Arnau Urgell i Vidal
-
Setge a la burocràcia: el Govern agilitza vuit dels tràmits estrella de l'administració Bernat Surroca Albet
-
Yolanda Díaz defensa que el nou finançament català respecti l'Estatut però esquiva l'ordinalitat Bernat Surroca Albet
-
-
Renfe injectarà 23 milions d'euros a Rodalies per millorar la disponibilitat i fiabilitat dels trens Redacció

- Jordi Bianciotto
- Periodista i crític musical
L’arrencada escènica després de dos anys de daltabaix ha fet que les sales maneguin racions augmentades de propostes, i ara les agendes bullen en un moment en què la ciutadania s’ho pensa més a l’hora de gratar-se la butxaca per les raons que ja tots sabem. Ens regim, a més, i això cal subratllar-lo, per l’impacte del gran esdeveniment, camp adobat per al festival i per la idea d’experiència, aquest vocable diabòlic que cada cop més acompanya situacions que abans anomenàvem de maneres més excèntriques: concert, recital o bolo, per exemple. I en aquest món de litúrgies compartides a l’engròs, les sales poden quedar fora de focus.
L’efecte "fomo" ("fear of missing out", por de perdre’t alguna cosa) flota, sobretot, al voltant de les grans convocatòries en què, si no hi ets, t’has de sentir turmentat i miserable, com bé saben els xicots de Coldplay, mestres en la matèria. Si parlem, en canvi, d’un concert per a quatre-centes persones, figura que no t’has veure com un desgraciat si no hi has anat. En això hem canviat: en altres temps, donava prestigi presentar-te com a assistent d’esdeveniments minoritaris. Ara no; sembla que et fa més especial lluir a Instagram que has estat a l’Estadi Olímpic fent exactament el mateix que unes altres 60.000 persones.
Fa anys que sospitem raonablement que els grans festivals poden comportar un descens de les gires de format mitjà -quants anys fa que Björk no actua a una sala de Barcelona? Els ho diré: dinou-, però aquesta temporada abunden els tours internacionals amb parada a casa nostra. Alguns, organitzats per aquests mateixos festivals, com Primavera Sound i Cruïlla.
Preguem-ne nota: en les pròximes setmanes tindrem actuacions, en el circuit de sales barceloní, entre d’altres, de The Afghan Whigs, Franz Ferdinand, Wolf Alice, Stereolab, Ministry, Jon Spencer & The Hitmakers, Sepultura, Opeth, Band of Horses, Echo & The Bunnymen, Alt-J, Airbourne... I si ens fixem en els artistes nostrats, hi desfilaran Joana Serrat, Pau Vallvé, Maika Makovski, Ginestà, Elefantes, Lildami, La Habitación Roja, The Excitements, Joe Crepúsculo, La Ludwig Band... I Mishima amb el concert de Nadal a l’Apolo, que no falti.
I ara que tenim aquesta oferta tan formosa, que tant reclamàvem secularment, pot resultar que no hi ha prou públic per alimentar-la? Hi ha cares d’incertesa entre els promotors, però no cridem el mal temps. La resposta, d’aquí a sis mesos.
Periodista especialitzat en música des de fa més de tres dècades. Crític musical d’El Periódico de Catalunya, escriu a les publicacions especialitzades Rockdelux i Enderrock, i col·labora en diversos mitjans audiovisuals. Ha escrit diversos llibres, com ara els tres volums de Guía universal del rock (Robinbook) i 501 cançons catalanes que has d’escoltar abans de morir (Ara Llibres), així com els volums de memòries Maria del Mar Bonet, intensament (Ara Llibres) i El libro de Estopa (Espasa-Planeta). Soci de l’ACP i del Grup de Periodistes Ramon Barnils.
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.