La bombolleta de festivals
«Topem, doncs, amb els límits naturals del país i de la llengua. I, sobretot, amb uns altres límits, més mentals»
ARA A PORTADA

- Jordi Bianciotto
- Periodista i crític musical
Sí, el pop d’aquest país, la cançó, etcètera, continuen vivint un bon moment creatiu, i donen per alimentar programacions. Cal distingir, però, entre els festivals que porten anys apostant per la nostra escena, des de temps en què no estava de moda, i els que es decanten per estirar d’un fil que altres van inventar. I els que inclouen quota catalana perquè és més barat això que fitxar grups internacionals i, a més, suma punts per a la subvenció pública.
Sense necessitat de posar-nos massa filosòfics, el talent i el geni no es manifesten en aquell qui adapta les seves aptituds a la quadrícula de la vida, sinó en qui crea una quadrícula pròpia. Qui inventa i força la realitat per adaptar-la als seus somnis. I podríem parlar d’un parell de festivals que ho van fer i que se celebren les pròximes setmanes. Un és l’(a)phònica, de Banyoles, a punt d’encetar l’onzena edició, i l’altre, el PopArb, d’Arbúcies, que farà la desena. El 2004 i 2005 fer un festival amb cantants i grups catalans era una jugada molt agosarada, excèntrica, i segur que els organitzadors van haver d’aguantar comentaris sarcàstics i mirades incrèdules.
Un cop dit això, encara que ens costi reconèixer-ho, tenim un problema. És possible que Catalunya no sigui prou gran per garantir que tants grups, i parlo ara dels grups de pop que canten en català, circulin per tants festivals presentant el mateix disc una vegada i una altra, avui aquí i demà al festival del poble del costat. Si ens posem a mirar i comparar cartells, les repeticions són notables. Dies enrere, Santi Balmes, de Love of Lesbian, em reconeixia que el seu grup podia girar durant molt de temps, dos anys, amb un mateix disc perquè tenia tot el mercat d’Espanya i Llatinoamèrica per anar-hi circulant sense repetir públic, i que això, per exemple, els seus amics Mishima no s’ho podien permetre. I llavors veiem David Carabén fent anuncis de televisió per poder continuar dedicant-se a la música. A Balmes no li cal, i millor per a ell.
Topem, doncs, amb els límits naturals del país i de la llengua. I, sobretot, amb uns altres límits, més mentals. No estic dient que els grups hagin de canviar de llengua per ampliar el seu àmbit d’acció, però sí que fóra bo que alguns grups, discogràfiques, etcètera, obrissin més els finestrals per mirar de sortir d’aquesta altra bombolla, aquesta bombolleta de festivals catalans amb indicis repetitius, si no volen que el públic comenci a fer aquella vaga ganyota de cansament que tant els desagrada.
Periodista especialitzat en música des de fa més de tres dècades. Crític musical d’El Periódico de Catalunya, escriu a les publicacions especialitzades Rockdelux i Enderrock, i col·labora en diversos mitjans audiovisuals. Ha escrit diversos llibres, com ara els tres volums de Guía universal del rock (Robinbook) i 501 cançons catalanes que has d’escoltar abans de morir (Ara Llibres), així com els volums de memòries Maria del Mar Bonet, intensament (Ara Llibres) i El libro de Estopa (Espasa-Planeta). Soci de l’ACP i del Grup de Periodistes Ramon Barnils.
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.