La marca Barcelona
«Difícilment em podia imaginar que el partit fill del PSUC s’avergonyiria d’haver contribuït a fer de Barcelona una de les ciutats més atractives d’Europa»
ARA A PORTADA

- Jordi Bianciotto
- Periodista i crític musical
El pèndol de la Història, però, es balanceja, rugeix la marabunta i ara aquells èxits d’ahir són estigmes per alguns que eren asseguts al volant del vehicle, i així veiem els nois i noies d’Iniciativa per Catalunya, amb l’autoestima malmesa, col·locats silenciosament rere les faldilles (o la capa de superheroïna) d’Ada Colau quan, ben mirat, tenen molts motius per lluir la feina feta durant trenta-dos anys al costat de Serra, Maragall, Clos i Hereu (dotze anys dels quals, també, amb l’ERC de Rahola i, després, Portabella). Faré una confessió: a les municipals del 1987 vaig votar Iniciativa per Catalunya, Eulàlia Vintró. Llavors difícilment em podia imaginar que algun dia el partit fill del venerable PSUC s’avergonyiria d’haver contribuït a fer de Barcelona una de les ciutats més atractives d’Europa. A qui se li acut, participar d’un projecte triomfador! Amics, una mica d’orgull, i un cop de puny sobre la taula. Digueu amb mi: “la marca Barcelona som nosaltres i l’assumim amb el cap ben alt”.
La nova política consisteix, doncs, en amagar el teu passat, en dissimular, perquè és convenient per pescar vots indignats? La nova política és recitar mots com gent, gent senzilla, barri, carrer, i escombrar el currículum sota la catifa per por a que et diguin triomfalista, o casta, o lladre, o perquè ressaltar les coses negatives sempre fa semblar més intel·ligent que exhibir les positives? Aquesta marca Barcelona, aquest model Barcelona, representen una ciutat construïda per les esquerres de la qual molta gent de dretes que conec és capaç de reconèixe’n els mèrits. “Oh, llavors és que no era d’esquerres”, dirà algú. Potser és que era, sobretot, un model possible, d’amplis consensos, amb ideologia però pacificador, cosa que sembla cada dia més difícil de repetir en aquests dies de fúria i barricada.
Periodista especialitzat en música des de fa més de tres dècades. Crític musical d’El Periódico de Catalunya, escriu a les publicacions especialitzades Rockdelux i Enderrock, i col·labora en diversos mitjans audiovisuals. Ha escrit diversos llibres, com ara els tres volums de Guía universal del rock (Robinbook) i 501 cançons catalanes que has d’escoltar abans de morir (Ara Llibres), així com els volums de memòries Maria del Mar Bonet, intensament (Ara Llibres) i El libro de Estopa (Espasa-Planeta). Soci de l’ACP i del Grup de Periodistes Ramon Barnils.
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.