Dins del cicle de divulgació de les Ciències Socials del DIXIT de la Universitat de Vic-Central de Catalunya, la Dra. Luisa Conejos (psicòloga clínica i professora del Postgrau Mindfulness i relació ajuda de la Universitat de Lleida) va compartir les bases científiques del Mindfulness, i la seva recerca en Mindfulness en la intervenció social.
Mindfulness és en la seva literalitat: Mind-Ment i Fulness-Plenitud. Com a concepte psicològic és la concentració i consciència plena en el present. Neix en la meditació budista.
A Occident el Dr. Jon Kabat-Zinn és un referent. Professor de la Facultat de Medicina de Massachussetts va integrar a la medicina basada en l'evidència diferents disciplines i tècniques de meditació orientals, budistes. La seva gran aportació va ser evidenciar l'efectivitat del Mindfulness. La Reducció de l'Estrès Basat en l'Atenció Plena (REBAP) ha sigut la seva gran iniciativa. Intenta trobar equilibri entre nostres pensaments, emocions i nostre cos. Desterrant la dissociació cos i ment.
Com a moltes altres propostes procedents d'Orient, per a moltes persones, no hi ha component religiós sinó la recerca de benestar emocional. En les darreres dècades com a tècnica en la intervenció sanitària, empresarial i social.
A la dècada del setanta s'incorpora com a teràpia psicològica i psiquiàtrica. Indicant Mindfulness en l'ansietat, en la depressió, en insomni, en psicoeducació, en l'estrès, i en el dolor. Mindulness acompanyant a la teràpia cognitiva-conductual, a la psicoteràpia.
La Universitat de Massachussetts lidera la formació a molts professionals, internacionalitzant aquesta a molts països.
La societat actual està immersa en la immediatesa, en la pressa, en la competitivitat, genera ansietat, estres, malestar emocional. Moltes persones busquen solucions externes fàcils però hi ha una demanda creixent de recerca d'equilibri emocional individual i grupal.
Des de la infància, a l'edat adulta i la vellesa necessitem recuperar la consciència del propi cos al mateix temps de tornar a la natura. Per això, la respiració i la seva consciència i control forma part del nucli inicial de l'entrenament en el Mindfulness.
Cal començar per l'autoconeixement (insight), regulació del cos, per poder treballar les emocions i partir d'ací trobar l'equilibri, la comunicació sincronitzada amb els altres, la flexibilitat de les respostes, la modulació de la por, de la ira,...
La recerca en neuropsicologia troba en persones amb entrenament positiude Mindfulness engruiximent i connexions neuronals en l’ escorça prefrontal, sensorial i la ínsula i disminució de l'amígdala. Coneixem que existeix neuroplasticitat i, per tant, podem modular les expressions emocionals i la conducta. Hi ha recerca que fa evident que el MINDFULNESS activa zones de major control de l'ansietat, de l'estrès, de la por, de la ira (escorça prefrontal, ínsula) i disminuint l'activitat amígdala. Els primers anys de vida fins entorn dels 25 anys la plasticitat cerebral és major però està present al llarg de la vida.
Les tècniques de Mindfulness s'estan incorporant en empreses per a millorar els riscos psicosocials i també en la intervenció social igual que en els àmbits sanitaris.
Els professionals socials estan sotmesos a moltes pressions que generen ansietat, depressió, frustració davant de la impossibilitat de resoldre moltes demandes. Creixents necessitats en persones grans, en famílies amb vulnerabilitat que tensionen els serveis socials.
Cal acompanyar als professionals socials per dotar-los d'instruments personals i d'equip que permetin empatitzar amb les persones ateses i empoderar aquesta relació per ésser el més efectius possibles. En paral.lel cal reclamar serveis i prestacions suficients, adaptats a les necessitats.
Tenir cura d'un mateix per poder tenir cura dels altres?
En general la formació de les professions que tenen molt contacte amb les persones ha millorat en coneixements, habilitats, i tecnologia però s'ha invertit poc temps en aprendre a tenir cura del professional i donar-li eines per la relació amb els altres (valors, ètica, actituds, treball emocional, comunicació).
El Mindfulness està sent utilitzat en els serveis sanitaris, socials, educatius i en algunes empreses per a prevenir el Burnout professional, millora del clima laboral i també com instrument per la millor efectivitat en els resultats.
Les organitzacions busquen com no anul.lar la creativitat, superar la monotonia, impulsar la cooperació. La imposició de deixar les emocions, els sentiments, les sensacions fora d'àmbit professional forma part del passat. Com trobar l'equilibri emocional per poder sentir-se bé i tenir actitud positiva forma part de les organitzacions modernes.
La Dra. Conejos lidera recerca avaluativa de l'efectivitat del Mindfulness en els serveis socials de la ciutat de Lleida tant per l'acompanyament professional com en la millora d'atenció a les persones i famílies.
Cal aprofundir en la cerca d'evidència del Mindfulness en el benestar emocional de les persones i dels grups, en l'àmbit professional i empresarial comparat amb altres teràpies, tècniques i fàrmacs.
Mindfulness és en la seva literalitat: Mind-Ment i Fulness-Plenitud. Com a concepte psicològic és la concentració i consciència plena en el present. Neix en la meditació budista.
A Occident el Dr. Jon Kabat-Zinn és un referent. Professor de la Facultat de Medicina de Massachussetts va integrar a la medicina basada en l'evidència diferents disciplines i tècniques de meditació orientals, budistes. La seva gran aportació va ser evidenciar l'efectivitat del Mindfulness. La Reducció de l'Estrès Basat en l'Atenció Plena (REBAP) ha sigut la seva gran iniciativa. Intenta trobar equilibri entre nostres pensaments, emocions i nostre cos. Desterrant la dissociació cos i ment.
Com a moltes altres propostes procedents d'Orient, per a moltes persones, no hi ha component religiós sinó la recerca de benestar emocional. En les darreres dècades com a tècnica en la intervenció sanitària, empresarial i social.
A la dècada del setanta s'incorpora com a teràpia psicològica i psiquiàtrica. Indicant Mindfulness en l'ansietat, en la depressió, en insomni, en psicoeducació, en l'estrès, i en el dolor. Mindulness acompanyant a la teràpia cognitiva-conductual, a la psicoteràpia.
La Universitat de Massachussetts lidera la formació a molts professionals, internacionalitzant aquesta a molts països.
La societat actual està immersa en la immediatesa, en la pressa, en la competitivitat, genera ansietat, estres, malestar emocional. Moltes persones busquen solucions externes fàcils però hi ha una demanda creixent de recerca d'equilibri emocional individual i grupal.
Des de la infància, a l'edat adulta i la vellesa necessitem recuperar la consciència del propi cos al mateix temps de tornar a la natura. Per això, la respiració i la seva consciència i control forma part del nucli inicial de l'entrenament en el Mindfulness.
Cal començar per l'autoconeixement (insight), regulació del cos, per poder treballar les emocions i partir d'ací trobar l'equilibri, la comunicació sincronitzada amb els altres, la flexibilitat de les respostes, la modulació de la por, de la ira,...
La recerca en neuropsicologia troba en persones amb entrenament positiude Mindfulness engruiximent i connexions neuronals en l’ escorça prefrontal, sensorial i la ínsula i disminució de l'amígdala. Coneixem que existeix neuroplasticitat i, per tant, podem modular les expressions emocionals i la conducta. Hi ha recerca que fa evident que el MINDFULNESS activa zones de major control de l'ansietat, de l'estrès, de la por, de la ira (escorça prefrontal, ínsula) i disminuint l'activitat amígdala. Els primers anys de vida fins entorn dels 25 anys la plasticitat cerebral és major però està present al llarg de la vida.
Les tècniques de Mindfulness s'estan incorporant en empreses per a millorar els riscos psicosocials i també en la intervenció social igual que en els àmbits sanitaris.
Els professionals socials estan sotmesos a moltes pressions que generen ansietat, depressió, frustració davant de la impossibilitat de resoldre moltes demandes. Creixents necessitats en persones grans, en famílies amb vulnerabilitat que tensionen els serveis socials.
Cal acompanyar als professionals socials per dotar-los d'instruments personals i d'equip que permetin empatitzar amb les persones ateses i empoderar aquesta relació per ésser el més efectius possibles. En paral.lel cal reclamar serveis i prestacions suficients, adaptats a les necessitats.
Tenir cura d'un mateix per poder tenir cura dels altres?
En general la formació de les professions que tenen molt contacte amb les persones ha millorat en coneixements, habilitats, i tecnologia però s'ha invertit poc temps en aprendre a tenir cura del professional i donar-li eines per la relació amb els altres (valors, ètica, actituds, treball emocional, comunicació).
El Mindfulness està sent utilitzat en els serveis sanitaris, socials, educatius i en algunes empreses per a prevenir el Burnout professional, millora del clima laboral i també com instrument per la millor efectivitat en els resultats.
Les organitzacions busquen com no anul.lar la creativitat, superar la monotonia, impulsar la cooperació. La imposició de deixar les emocions, els sentiments, les sensacions fora d'àmbit professional forma part del passat. Com trobar l'equilibri emocional per poder sentir-se bé i tenir actitud positiva forma part de les organitzacions modernes.
La Dra. Conejos lidera recerca avaluativa de l'efectivitat del Mindfulness en els serveis socials de la ciutat de Lleida tant per l'acompanyament professional com en la millora d'atenció a les persones i famílies.
Cal aprofundir en la cerca d'evidència del Mindfulness en el benestar emocional de les persones i dels grups, en l'àmbit professional i empresarial comparat amb altres teràpies, tècniques i fàrmacs.