Ara a portada
-
Societat Més romana que espanyola: l'Església catalana, davant del Vaticà post-Francesc Pep Martí i Vallverdú
-
Internacional «Vladímir, para!»: Trump exigeix a Putin que signi ja un acord de pau després de l'atac rus a Kíiv Redacció
-
-
-
Política Un altre triple salt mortal de Sánchez: fer de la necessitat virtut amb la despesa militar Tania Tapia Díaz

- Pep Martí i Vallverdú
- Redactor de Política a Nació
12 de març de 2019
La sortida imminent del Govern de dues conselleres, la de la Presidència, Elsa Artadi -per afegir-se a les llistes a l'Ajuntament de Barcelona-, i la de Cultura, Laura Borràs -per anar a la candidatura al Congrés-, suposa la pèrdua de dos pesos pesants de l'executiu. Amb la d'Ernest Maragall com a responsable d'Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, per concórrer com a alcaldable a les municipals de Barcelona, serà la tercera baixa del Govern des del juny del 2018.
El moviment respon a la lògica d'un moment polític certament excepcional. L'horitzó en els propers mesos pot ser poc engrescador per a dirigents amb vocació de durabilitat. La convocatòria d'unes noves eleccions al Parlament és una hipòtesi gens descartable en funció de com evolucionin els esdeveniments a l'escalf del judici de l'1-O i de la sentència que emetrà el Suprem. També de com quedi configurada la correlació de forces en el si del sobiranisme després de les eleccions d'abril i maig. Això sense descartar una involució greu en la política espanyola, en la qual l'escenari d'un nou 155 -aquest cop sense frens- podria també aparèixer com una amenaça real.
Que dirigents amb vocació optin a noves destinacions fora de l'executiu fa pagar a la política catalana un preu elevat: un afebliment de la mateixa imatge del Govern com a institució i òrgan de poder. Des del mateix moment de la seva constitució, les declaracions del president Torra qualificant-se ell mateix de "president vicari" no van ajudar a envoltar l'executiu de l'autoritat que tot govern necessita. Més tard, la controvèrsia aixecada per actuacions dels Mossos en reprimir manifestacions de protesta antifeixista, amb ultimàtums i demandes de dimissió del conseller d'Interior, van tornar a mostrar la ferida d'una poca confiança en les facultats pròpies del Govern.
A això caldria afegir, en el terreny de la "litúrgia", una particular política de gestos basada en explicitar l'enfrontament amb l'Estat, però que, curiosament, ha tingut com a afectats tercers actors que res hi tenien a veure. Es va veure en la visita als stands del Mobile World Congress o als premis empresarials del Foment del Treball o del Cercle d'Economia. En aquests casos, es va deixar tot el terreny a l'adversari i es va oferir una imatge d'inseguretat, ja que l'amfitrió era Catalunya.
L'autonomia és un poder limitat i en aquests moments està sotmès a la pressió d'un Estat aliè i sovint hostil. Però seria un error defugir les enormes potencialitats d'una acció de govern i d'una "escenificació" del poder. Si es vol assolir, un dia, un poder sobirà, primer caldrà administrar bé el poder que es té. No hi ha República sense un Govern fort.
El moviment respon a la lògica d'un moment polític certament excepcional. L'horitzó en els propers mesos pot ser poc engrescador per a dirigents amb vocació de durabilitat. La convocatòria d'unes noves eleccions al Parlament és una hipòtesi gens descartable en funció de com evolucionin els esdeveniments a l'escalf del judici de l'1-O i de la sentència que emetrà el Suprem. També de com quedi configurada la correlació de forces en el si del sobiranisme després de les eleccions d'abril i maig. Això sense descartar una involució greu en la política espanyola, en la qual l'escenari d'un nou 155 -aquest cop sense frens- podria també aparèixer com una amenaça real.
Que dirigents amb vocació optin a noves destinacions fora de l'executiu fa pagar a la política catalana un preu elevat: un afebliment de la mateixa imatge del Govern com a institució i òrgan de poder. Des del mateix moment de la seva constitució, les declaracions del president Torra qualificant-se ell mateix de "president vicari" no van ajudar a envoltar l'executiu de l'autoritat que tot govern necessita. Més tard, la controvèrsia aixecada per actuacions dels Mossos en reprimir manifestacions de protesta antifeixista, amb ultimàtums i demandes de dimissió del conseller d'Interior, van tornar a mostrar la ferida d'una poca confiança en les facultats pròpies del Govern.
A això caldria afegir, en el terreny de la "litúrgia", una particular política de gestos basada en explicitar l'enfrontament amb l'Estat, però que, curiosament, ha tingut com a afectats tercers actors que res hi tenien a veure. Es va veure en la visita als stands del Mobile World Congress o als premis empresarials del Foment del Treball o del Cercle d'Economia. En aquests casos, es va deixar tot el terreny a l'adversari i es va oferir una imatge d'inseguretat, ja que l'amfitrió era Catalunya.
L'autonomia és un poder limitat i en aquests moments està sotmès a la pressió d'un Estat aliè i sovint hostil. Però seria un error defugir les enormes potencialitats d'una acció de govern i d'una "escenificació" del poder. Si es vol assolir, un dia, un poder sobirà, primer caldrà administrar bé el poder que es té. No hi ha República sense un Govern fort.