
ARA A PORTADA

- Pep Martí i Vallverdú
- Redactor de Política a Nació
Massa sovint el debat entorn l'escola obeeix a aspectes parcials de la realitat educativa. Certament, els interessos dels sindicats de mestres, les associacions de pares, els estudiants i el personal no docent són diversos i poden ser del tot contradictoris. El que implica el calendari a les aules és un d'aquests. Convindria que l'actual conflicte a l'ensenyament no s'enfoqués només des d'un punt de vista de condicions laborals sinó que comprengués tota la realitat pedagògica.
L'actual torcebraç no s'entendria sense tot el que ha representat la pandèmia de sotrac i pèrdua també a les escoles. Un llarg període d'aules tancades per força ha creat més d'un esvoranc, no només en el pla pedagògic. El terreny perdut en l'aprenentatge ha estat enorme i s'entén que es vulgui recuperar. Des d'Educació s'ha insistit en què el canvi no implicarà ni més hores lectives ni més hores de feina.
En tot cas, la decisió de la conselleria que dirigeix Josep Gonzàlez-Cambray ha tingut, si més no, la virtut d'obrir un meló que calia tastar. Ni que fos per encetar d'altres temes pendents que bateguen a les aules i que també generen controvèrsia. Com el que afecta als nous currículums, des de la pèrdua de pes (encara més) de matèries com la filosofia a l'original modificació d'algunes qualificacions, com passar del suspès a "assignatura en fase d'assoliment", que sembla un intent de dissimular el nivell de fracàs escolar.
Com succeeix en molts altres àmbits, l'exigència sempre és per als altres. El col·lectiu de mestres té un paper sensible en la construcció de l'edifici social i està sotmès a molta pressió. Però també disposa d'uns mecanismes d'actuació i protesta que no estan a l'abast de molts altres sectors professionals, començant per la convocatòria d'una vaga llarga. Per això és tan important que sàpiguen triar bé aquesta gota que fa vessar el got de la seva paciència.
Una aposta seriosa per l'educació no requerirà tant comparar-nos retòricament amb Finlàndia com afrontar de manera global tots els reptes d'una educació que sí que voldríem que s'acostés més als models líders de la UE. Aquí, la igualtat ha de conviure amb la meritocràcia si volem derrotar la mediocritat. Els mestres hi tenen molt a dir i, segurament, bona part de raó en moltes de les seves reivindicacions. Per força ha d'arribar el dia en què es basteixi un consens ampli sobre certa idea del que ha de ser l'escola catalana. Benvingut el debat.
Nascut a Barcelona el 1964, forma part de Nació des del 2015. Llicenciat en Filosofia i Lletres (Història Contemporània) per la UAB. Va estar molts anys al setmanari El Triangle, on va escriure bastant sobre temes d'Església. Abans, havia treballat a l'Arxiu Central del Departament de Governació. Ha escrit una biografia d'Antonio Maura (Ediciones B), una de breu de Josep Tarradellas (Fundació Irla), una història del Club d'Amics de la Unesco de Barcelona i un recull d'entrevistes fetes a Nació (Catalunya, cap on vas?). El darrer llibre ha estat Els que manen, amb Miquel Macià, sobre 50 nissagues catalanes amb poder.
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.