Opinió

La urgència de les emergències

«La resposta al servei d’emergències és urgent. Salvar vides és no pot ser un negoci ni dependre de la voluntat d’uns especuladors»

Eulàlia Reguant
19 de novembre de 2024, 19:00
Actualitzat: 19:28h

Aquestes darreres setmanes, fruit dels aiguats i la gestió nefasta i desastrosa de la dana al País Valencià hem parlat molt dels serveis d’emergències, de les alertes i del col·lapse del 112 a les comarques valencianes. De fet, mesos abans de la dana, els treballadors i treballadores del 112 del País Valencià denunciaven que un treballador ha d’atendre entre 150 i 200 trucades diàries, respondre-les en un temps inferior als 10 segons i no allargar la trucada més de tres minuts. Amb menys de tres minuts han de recollir tota la informació de l’incident, sigui un robatori, un accident o un incendi. La gestió del 112 al País Valencià està en mans d’una empresa privada, Ilunion.

Algú podria dir que això és cosa del País Valencià i de la gestió del partit més corrupte d’Europa, el PP. L’única diferència, però, la trobem que a Catalunya el CAT112 el gestiona una altra empresa privada, Serveo.

El 2021 el govern de la Generalitat va licitar el servei del telèfon d’emergències i va atorgar la licitació a Ferrovial. La mateixa empresa que gestionava el 061, la mateixa a qui va adjudicar la gestió dels rastrejadors durant la pandèmia. Ferrovial, la mateixa que va traslladar fa una mica més d’un any la seva seu als Països Baixos per ser un “territori fiscalment més laxe”, en paraules d’aquells qui volen fer negoci d’un servei públic, però no volen pagar impostos perquè el servei existeixi per a tothom. Sí, la mateixa empresa que ostenta el tercer lloc del rànquing de corporacions de l’IBEX35 amb filials a paradisos fiscals. Per tant, el 2021 teníem el telèfon d’urgències sanitàries i el telèfon d’emergències en mans de, mínim, evasors fiscals.

El març de 2022, l’empresa va anunciar una nova marca que seria la que gestionaria “actius claus en sectors estratègics”. Entre d’altres, hi comptava el de salut. La nova marca era el resultat de la incorporació del fons d’inversió Portobello Capital com a nou accionista majoritari. Des de mitjans d’aquest any, l’empresa que gestiona el 112, Serveo, ja és propietat del fons d’inversió en la seva totalitat. I mentre la gestió de les nostres emergències passava de mà en mà, i es dirimia el seu futur entre evasors i especuladors, els treballadors i les treballadores començaven una vaga indefinida per reclamar la millora de les seves condicions laborals, i en conseqüència, passar a ser un servei de gestió pública. I és aquí on hi ha una de les màximes paradoxes del sistema: mentre els serveis mínims decretats són del 85% per no interferir en el bon desenvolupament d’un servei essencial, hi ha qui pot especular i fer negoci amb un servei que per llei es considera necessari per al manteniment de les funcions socials bàsiques.

Com els propis treballadors expliquen, atenen les trucades d’emergències en català i en castellà, de fet, també en anglès, alemany i francès. Les 24 hores del dia, els 365 dies l’any. I treballen els caps de setmana alterns. Amb un salari segons el conveni de telemàrqueting i cobren 1,85 € l’hora nocturna. Un servei essencial del qual depenem en situacions d’emergència absolutament precaritzat.

Fa més d’un any, des de l’agost de 2023, que desenes de treballadors del 112 estan en vaga. I davant de la precarietat de treballadores i treballadors, la hipocresia de la consellera d’Interior, Núria Parlon, que fa pocs dies afirmava que “una de les importàncies o dels elements cabdals del nostre sistema d’emergències és el personal que hi treballa i està al capdavant”, mentre es limita a mirar com la Generalitat posa multes a l’empresa per incompliment de les clàusules de la licitació i no aborda el problema de fons. Una de les responsables del Partit Socialista del País Valencià demanava fa pocs dies a Mazón que recuperés la gestió pública del 112, però, mentre aquí, a Catalunya, el PSC respon evasives a la petició de dignificació de la feina del personal i a la necessitat d’evitar que un fons voltor especuli amb la gestió del servei d’atenció de trucades d'urgències.

La resposta al servei d’emergències és urgent. Salvar vides és no pot ser un negoci ni dependre de la voluntat d’uns especuladors.

Soc llicenciada en Matemàtiques. Vaig ser diputada de la CUP Crida Constituent (2015-2017, 2019-2023) i regidora de la CUP Capgirem Barcelona (2017-2019). He participat en organitzacions de finances ètiques i en favor de la justícia global. Soc activista en defensa dels drets dels pobles i la sobirania popular.

El més llegit