Segons les dades de l'estudi d'aquesta consultora catalana, en el 51% dels casos no hi ha garantit el relleu el capdavant de l'activitat. Els titulars de l'activitat tenen estudis especialitzats però els autors de l'estudi detecten una “major dificultat” per trobar personal qualificat alhora d'incorporar treballadors a la seva activitat.
El 55% de les 139 activitats artesanes censades tenen entre tres i deu treballadors. Les empreses amb un o dos treballadors són el 34% del total mentre les que tenen entre 11 i 25 treballadors són un 7%. Només un 3% tenen més de 25 treballadors.
El artesans d'Osona del sector de l'alimentació tenen un associacionisme molt elevat. El 81% d'aquests pertanyen algun col•lectiu. Tot i aquestes dades, el associats (majoritàriament per gremis) consideren que el fet de pertànyer aquests col•lectius no satisfà les seves “expectatives” segons Fernández .L'estudi també expressa altres valors com que només el 15% d'aquests establiments o treballadors artesans tenen un web pròpia. De les 139 activitats artesanes només el 14% complementa la seva activitat ordinària amb altres com podria ser l'agroturisme o activitats associades al seu producte. El 69% dels artesans consideren que l'administració els dóna poc suport i el 71% assegura no haver demanat cap ajuda els darrers quatre anys.
Els artesans alimentaris osonencs tenen una baixa participació en mercats i fires. En canvi basen part del seu potencial en el mercat turístic de la pròpia comarca. Molts dels artesans que podrien “tenir distintiu de qualitat” no acaben fent perquè no els acaben de veure les avantatges comercials.
Josep Maria Giravent, conseller comarcal de Promoció Econòmica, ha assegurat aquest dimecres durant la presentació de l'estudi, el potencial d'aquest sector “emergent” a la comarca. Giravent ha dir que és important que el sector “estigui organitzat” de cara a obtenir futurs ajut per potenciar-lo. Entre d'altres ha anunciat que el Mercat del Gust iniciat fa unes setmanes al nucli de la Guixa (Vic) per potenciar els productes de la terra també es farà a Prats de Lluçanès, Roda de Ter, Tona i Tavèrnoles. Giravent ha anunciat que l'objectiu del Consell Comarcal es impulsar la creació d'una marca paraigua dels productes d'Osona.

D’esquerra a dreta, Albert Torruella i Albert Fernández de la consultora d´Aleph, i el conseller comarcal, Josep Maria Giravent, durant la presentació