El Consell Comarcal d'Osona oferirà a les escoles de la comarca la possibilitat de ser un punt de recollida d'olis de cuina. El projecte elaborat per l'empresa Recollida i Reciclatge preveu que els centres escolars puguin centralitzar la recollida de l'oli usat de les seves famílies. Els autors del projecte consideren que tot el que s'ensenya des de l'escola “les pròpies famílies se n'acaben convencent”. Aquest fet pot propiciar una generalització del reciclatge d'aquest producte.
Des de fa dos anys el CEIP Vall del Ges Torelló ha començat a recollir els olis usats de les famílies del centre i els resultats del projecte han estat molt positius.
El sistema de funcionament passa pel repartiment a l'alumne d'un tipus de recipient buit on les famílies i poden dipositar l'oli. Quan aquest és retornat ple al centre escolar l'alumne se li retorna un altre recipient net per tornar iniciar el procés. En el cas de l'escola de Torelló els resultats han estat “molt bons” segons explica Joan Redorta, responsable de l'empresa autora del projecte. Ara s'ha elaborat el projecte i ara caldrà estudiar com implementar-lo. La idea inicial es fer-ho de manera “progressiva”.
Més enllà de les escoles, el projecte també preveu que se segueixi implantat models mixtes on s'utilitzin altres punts com les deixalleries o els contenidors per recollir aquest producte. Des del Consell Comarcal d'Osona, el seu vicepresident, Josep Colomer (PSC), assegura però que en l'ús d'altres sistemes com els contenidors o altres models similars no es pot aplicar un criteri general perquè depèn “de la naturalesa de cada municipi” o de quin sistema de recollida de residus s'aplica. El pla també preveu facilitar la recollida en establiments de restauració.
L'oli reciclat provoca una gran contaminació si es llença per l'aigüera. Els olis de cuina que van a la xarxa de clavegueram requereixen de tractaments molt cars. En els darrers anys han aparegut empreses que tracten i reutilitzen aquests olis per convertir-los posteriorment en combustible del tipus biodièsel.