
Unes tres-centes persones van participar aquest diumenge, 27 de gener, en un acte a Tona en defensa de l’actual model català d’educació i en contra del proposta de reforma educativa del ministre José Ignacio Wert, que pretén deixar la immersió lingüística en paper mullat . L’acte estava organitzat pel Consell Escolar Municipal de Tona i va consistir en una pujada al castell.
L’excursió reivindicativa va sortir de la plaça Major, a les 11 del matí. Des d’allà, i en un to festiu, amb moltes famílies senceres, els participants es van dirigir al cim del castell. Un cop a dalt, es van pintar les mans de color vermell o groc i van simbolitzar una senyera, amb les mans aixecades, a l’esplanada del castell.
A l’acte es va llegir un manifest de Somescola.cat (llegiu a sota) on s’exigeix que “el català, llengua pròpia de Catalunya, ocupi a les nostres escoles el lloc que li corresponi continuï essent la llengua vehicular dels aprenentatges”. El text també és molt crític amb la llei Wert: “La llei d'educació (LOMCE) del ministre Wert és inacceptable a Catalunya, perquè proposa una contrareforma educativa retrògrada, recentralitzadora, harmonitzadora, inútil i que no serveix per preparar l'alumnat català per fer front als reptes que la situació actual planteja”. El manifest el van llegir tres parts representants de col·lectius i centres diferents: una alumna de secundària, un pare de l’escola bressol i una mestra de l'escola El Castell.
L’alcalde, Josep Salom, també va fer un petit parlament previ. L’acte va finalitzar amb el cant d’Els Segadors.
-------------------------
MANIFEST
Per un país de tots, l’escola en català!
Avui, 27 de gener, a dalt del Castell de Tona, ens trobem per exigir que el català, llengua pròpia de Catalunya, ocupi a les nostres escoles el lloc que li correspon i continuï essent la llengua vehicular dels aprenentatges.
AFIRMEM
• Que considerem l'ensenyament un element clau de país i per això refermem el nostre compromís per una escola catalana, de qualitat, equitativa, que tingui ben present la cohesió social i que tendeixi a l'excel·lència.
• Que les llengües no han de ser mai percebudes com un problema, sinó com una
oportunitat. Volem que, en acabar els seus estudis obligatoris, l'alumnat de Catalunya sigui, com a mínim, trilingüe. Això vol dir que sigui competent –i que ho demostri– en català, castellà i una altra llengua estrangera. En el món global en què vivim, el coneixement de llengües ens obre portes i ens fa competitius.
• Que separar l'alumnat de les nostres escoles per raons lingüístiques seria un error pedagògic molt greu que comportaria riscos molt elevats de fractura
social.

SUBRATLLEM
• Que l'avantprojecte de la nova Llei d'educació (LOMCE) del ministre Wert és inacceptable a Catalunya, perquè proposa una contrareforma educativa retrògrada, recentralitzadora, harmonitzadora, inútil i que no serveix per preparar l'alumnat català per fer front als reptes que la situació actual planteja.
• Que l’avantprojecte de llei esmentat representa una ofensiva global contra la possibilitat d'establir currículums adequats a la nostra realitat, conculca la capacitat del Parlament de Catalunya per decidir sobre el model educatiu i no respecta el que ha legislat el nostre Parlament a partir d'un amplíssim consens polític i social.
• Que l'obsessió malaltissa i preconstitucional del senyor Wert envers la llengua catalana es concreta a equiparar-la a la categoria d'«Especialitat» –al mateix nivell que la tercera llengua estrangera–, anima a obrir definitivament la porta a la segregació de l'alumnat per motius de llengua dintre del mateix centre educatiu i preveu la subvenció de centres de titularitat privada que s'avinguin a fer l'ensenyament en castellà.
EN CONSEQÜÈNCIA
• Manifestem el seu rebuig frontal a aquest projecte de llei (LOMCE) i constata que la gravetat del moment és màxima. Mai ningú no s'havia atrevit a proposar-nos que esborréssim 35 anys d'escola democràtica catalana, avalada i reconeguda com una experiència d'èxit.
• Demanem al nostre Govern la màxima contundència en la defensa d'un patrimoni pedagògic que hem construït entre tots.
• Ens comprometem a continuar treballant units, la societat civil i tots els centres escolars i educatius de Catalunya, en defensa de la nostra escola, que és garantia de futur per als nostres joves i per al país sencer.
PER UN PAÍS DE TOTS, L’ESCOLA EN CATALÀ!