L’objectiu d’Esquerra, tal com ha anunciat Sergi de los Rios, és que s’aprovi una llei impulsada per Esquerra fa deu anys, quan la formació republicana va activar la campanya ‘Catalunya lliure de peatges’.
Sergi de los Rios ha remarcat, en el seu discurs davant del plenari del Congrés, que aquesta llei té un ‘consens total a Catalunya’, no només perquè fa quatre anys el Parlament la va aprovar per unanimitat, sinó també ‘un total consens de la ciutadania, agents socials i econòmics’.
El diputat del Parlament, així com el portaveu d’Esquerra al Congrés, Joan Ridao, han explicat que aquesta llei ‘aporta una gran solució a un gran problema que patim a Catalunya, que és l’abús del sistema de peatge per a finançar la construcció d’autopistes i vies d’alta capacitat’.
En concret, els dos diputats republicans que han pres la paraula consideren que si la llei
s’acaba aprovant després del tràmit al Congrés i al Senat, el fons de rescat de peatges acabarà amb una ‘situació injusta que comporta tot tipus de perjudicis: perjudicis contra la pròpia economia catalana amb una pèrdua de competitivitat del teixit econòmic català en relació amb la resta de la Unió Europea, i perjudicis contra les economies domèstiques de persones que diàriament utilitzen les autovies de peatge sense altra alternativa de via d’alta capacitat’.
s’acaba aprovant després del tràmit al Congrés i al Senat, el fons de rescat de peatges acabarà amb una ‘situació injusta que comporta tot tipus de perjudicis: perjudicis contra la pròpia economia catalana amb una pèrdua de competitivitat del teixit econòmic català en relació amb la resta de la Unió Europea, i perjudicis contra les economies domèstiques de persones que diàriament utilitzen les autovies de peatge sense altra alternativa de via d’alta capacitat’.
Sergi de los Rios ha recordat que en la dècada dels 60, l’Estat va encomanar-se a la concessió privada per construir les primeres autopistes del corredor mediterrani. Quan l’Estat va decidir construir-ne amb el seu fons, ‘van deixar al marge Catalunya i els Països Catalans’, de manera que ‘el dèficit històric d’inversió de l’Estat al nostre país ha provocat que el peatge sigui l’única sortida per finançar la construcció d’infraestructures viàries modernes d’alta capacitat’.
Si la llei prospera a les Corts, tal com han explicat els portaveus al Congrés, és crearà un fons que es nodrirà dels recursos producte d’impostos generats per les societats concessionàries d’autopistes de peatge, així com aportacions del propi Estat. I després el fons serà repartit entre les diverses comunitats autonòmiques en funció del pes de la recaptació dels peatges situats en el seus territoris respecte al conjunt de l’Estat.
El diputat independentista també ha volgut fer memòria de l’origen de la proposició de llei. Fa més de deu anys el grup d’Esquerra i, en concret, el diputat Joan Ridao ja va presentar-la al Parlament català, però els vots en contra de CiU i PP van rebutjar-la. En un segon intent es va superar la votació al Parlament, però no la d’admissió a tràmit del Congrés pels vots contraris de la majoria absoluta del PP d’Aznar.