
A l'esquerra, el pedestal buit, a la dreta l'estàtua Foto: Quico Sallés / Canaan
L'art en pedra també és història viva. Ho demostra la història d'una escultura en marbre de la reina Isabel II presentant el seu fill Alfons XII que fins fa pocs mesos donava la benvinguda als visitants del Palau de Pedralbes i ara rau, gairebé clandestinament, dins l'edifici esperant el seu retorn al Museu del Padro. I la seva palestra, ara buida, serà ocupada, en els pròxims mesos, per una escultura dedicada a la "Dona contemporània", obra de Joan Borrell Nicolau datada el 1916.
L'escultura retirada, creada per Agàpit Vallmitjana l'any 1861 per encàrrec de la mateixa reina, va ser lliurada en dipòsit a Barcelona quan el Palau es va convertir en la residència oficial d'Alfons XIII. Després, amb la proclamació de la República, el Palau, que formava part del patrimoni de la corona, va ser incautat per les autoritats republicanes i cedit a l'ajuntament. Durant aquell periode, el president Macià va substituir l'estàtua per una escultura dedicada a la República. Però acabada la guerra, Franco va tornar a utilitzar el Palau com a residència oficial. I l'escultura va tornar al seu lloc.
Ara bé, passat el temps, els tècnics del Museu del Prado van alertar que l'estàtua s'estava deteriorant i van demanar a la Generalitat, actual propietària del Palau, de treure l'escultura original de la façana del davant i substituir-la per una còpia. Des de fa uns mesos, la reina Isabel II i el seu fill de marbre rauen a l'interior del Palau esperant a tenir pressupost per retornar-la al Museu del Padro, el propietari de l'escultura que, segons va assegurar a Nació Digital, ja l'ha reclamada.
La Generalitat ha descartat dedicar recursos a la còpia i per això Isabel II i el seu fill han deixat de presidir el palau..
.jpg)
Macià presideix un acte al Palau amb l'escultura canviada.