No sabem quants estats nous s'hauran conformat d'aquí a dos o tres anys. Entre el 1990 i l'actualitat, i només a Europa, se n'han creat catorze. Tretze, segons Espanya, que encara es nega a reconèixer la República de Kosovo. Està previst i anunciat per a abans de 2015 un referèndum d'independència a Escòcia i França haurà d'afrontar una consulta sobre la mateixa qüestió per a Nova Caledònia. Ja hi ha data: 2014.
Naturalment, França no vol perdre aquesta possessió d'ultramar i per això fa anys que s'esforça en reconèixer la singularitat de la nació canac, de la seva cultura i el seu patrimoni lingüístic. Els canacs són la població autòctona i a hores d'ara representen un 44 per cent del cens de les illes. Han estat massacrats i desposseïts i fins i tot un grup de canacs va ser exposat en la mostra colonial de 1931, entre ells un besavi de Christian Karembeu, exfutbolista i defensor de la causa del seu poble. Per això es negava a cantar La Marsellesa cada cop que jugava amb la selecció.
L'últim episodi és la devolució de les despulles del cabdill Ataï, líder de la revolta canac de 1878. Va ser decapitat i el seu crani va ser objecte d'estudi pseudocientífic a París, on encara es conserva al Musée de l'homme. Els canacs han aconseguit que França accepti retornar-lo.
Així que ara el vell Ataï és a punt de tornar a casa. I fins i tot de guanyar.
ARA A PORTADA
-
-
-
Suspens general a les Matemàtiques de la selectivitat 2026: un 4,18 de mitjana i la més baixa en com a mínim una dècada Víctor Rodrigo
-
Joan Torrecillas, la millor nota de la selectivitat a Barcelona: «Tenir una bona xarxa de suport és important» Gerard Mira
-
Miquel Edo, la millor nota de la selectivitat a Tarragona: «Quan m'ho han dit em tremolava la veu i no m'ho creia» Antonio Ramos Llauradó
Publicat el
25 de desembre de 2011 a
les 22:59
Et pot interessar
-
Política Parlon i Trapero tornaran a comparèixer al Parlament per les infiltracions en assemblees de professors
-
Política
El Parlament prem l'accelerador per prohibir la compra especulativa abans de l'estiu
-
Política Sánchez mira de tapar la sentència d'Ábalos amb una pluja de milions per a la dependència
-
Política
La justícia és ràpida quan li interessa? Tres anys en el cas Ábalos i vuit per Montoro i Kitchen
-
Política
Previsibles en el pitjor sentit
-
Política
Els convergents no han marxat mai
