Nota oficial del govern de la Generalitat de Catalunya
La Comissió Bilateral tanca acords en immigració, inspecció de treball i gestió del litoral però no arriba a cap acord sobre Renfe
El conseller Saura lamenta que el desacord en Rodalies "tenyeixi de gris els èxits en altres matèries tractades a la Bilateral "
El conseller d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura, ha lamentat avui que no s'hagi pogut arribar a cap acord sobre el traspàs de Renfe Rodalies en el marc de la Comissió Bilateral "perquè la proposta del govern central no era prou bona per a Catalunya, ja que aquest ha de ser un traspàs madurat" per a poder ser assumit. Saura ha explicat que no s'ha pogut arribar a un acord, però sí que hi ha el compromís de seguir treballant per aconseguir el traspàs com més aviat millor. El conseller ha assegurat que això "deixa dos sabors de la reunió, ja que si no hagués estat per aquest tema la trobada hauria estat un èxit". Sobre el ritme de desplegament de l'EAC, ha admès que "la impossibilitat d'arribar a un acord en Renfe enterboleix el balanç , que seria bastant satisfactori".
Â
Pel que fa als traspassos, el conseller ha destacat la rellevància dels acords tancats en immigració, que permetran a la Generalitat atorgui els permisos inicials de treball, la futura creació de l'Agència Catalana d'Inspecció de Treball i el tancament del traspàs de la gestió i ordenació del litoral i de l'homologació de títol no universitaris.
Â
Saura també ha explicat que, en el sí de la Bilateral, ha demanat pel compromís del govern de l'Estat d'obrir un calendari de reunions sobre el futur dels aeroports. La resposta, ha dit, ha estat que el govern central ultima una proposta de model de gestió aeroportuària.
Â
El conseller Saura i la ministra d'Administracions Públiques, Elena Salgado, han presidit avui la quarta reunió de la Comissió Bilateral Estat - Generalitat de Catalunya, una de les tres comissions que s'encarreguen del desenvolupament de l'Estatut d'autonomia català.
Â
Funcions i serveis en matèria d'immigració (article 138 EAC)
Â
L'acord preveu que la Generalitat podrà atorgar el permís inicial de treball per compte propi o aliè dels estrangers que desenvolupin la seva tasca a Catalunya. Així, Catalunya es converteix en la primera comunitat de l'Estat que exerceix aquesta competència. La Generalitat rebrà i tramitarà les sol·licituds, valorarà les autoritzacions de treball i notificarà la seva obtenció o no. Aquesta autorització inicial anirà acompanyada de l'autorització de residència, atorgada per l'Estat. L'interessat rebrà una ressolució única amb el permís de treball i residència signada per les dues Administracions i comunicada per la Generalitat. Per tant, el tràmit es realitzarà de forma conjunta amb l'Estat, un procediment novedós que pretén agilitzar el procés i evitar que l'estranger hagi de dirigir-se a dues finestretes diferents.
Â
Pel que fa a la definició del contingent, la Generalitat assumirà noves funcions con la recepció de sol·licituds, validació d'ofertes..etc per a treballadors estables. També s'ha acordat crear una subcomissió en matèria d'immigració en compliment de l'Estatut, que preveu que la Generalitat participi en les decisions de l'Estat sobre immigració que tinguin una trascendència especial per a Catalunya i, en particular, la participació preceptiva prèvia en la determinació del contingent de treballadors estrangers. Aquesta subcomissió analitzarà l'evolució del contingent i avaluarà la proposta a realitzar a Catalunya.
Â
Inspecció de treball i seguretat social
Â
La Comissió Bilateral també ha acordat avui les bases del futur model de la Inspecció de Treball i ha posat el 30 de juny com a data límit per tancar l'acord definitiu de traspàs. Les bases preveuen que el govern de la Generalitat crearà l'Agència Catalana d'Inspecció de Treball, de la qual dependran directament els inspectors del govern de Catalunya. A través d'aquesta agència, la Generalitat exercirà les competències inspectores i sancionadores que li atorga l'Estatut en matèria de treball, que inclou la direcció de la Inspecció de Treball que comporta la dependència orgànica i funcional. D'aquesta manera, la Generalitat passarà a disposar dels seus propis inspectors . Aquesta Agència es consorciarà amb l'Estat, que és el competent en matèria d'inspecció de Seguretat Social, amb l'objectiu de garantir l'eficàcia i la coordinació entre ambdues administracions i evitar duplicitats en la funció inspectora.
Â
L'Agència Catalana d'Inspecció de Treball dóna resposta a una antiga reivindicació dels agents socials expressada a l'Acord Estratègic i suposarà que més de la meitat dels 229 inspectors i subinspectors de treball que exerceixen actualment a Catalunya passin a dependre de la Generalitat.
Â
Ordenació i gestió del litoral (article 149.3 i 4 EAC)
Â
La Comissió Bilateral ha acordat avui completar el traspàs al Govern català de les competències que fins ara tenia l'Estat en matèria de gestió de costes i ordenació del litoral. D'aquesta manera, la Generalitat serà l'Administració competent en totes les polítiques a aplicar al litoral català tant d'ordenació i protecció del sistema costaner com de gestió, la qual cosa suposarà que totes les autoritzacions d'usos al litoral les donarà el Govern català. En aquesta segona fase que es completa avui destaquen les següents transferències: l'establiment i ordenació de les zones on es poden desenvolupar les activitats dels banyistes i l'oci, la implantació dels serveis de la nàutica, de restaurants i guinguetes a les platges o passeigs marítims, les autoritzacions per a fer abocaments, etc. En tant que titular de la competència per autoritzar totes aquestes activitats la Generalitat serà també l'encarregada de la inspecció i, en el cas que sigui necessari, de sancionar.
Â
Des de l'any 1981, la Generalitat exerceix competències en matèria de ports, (llevat dels de Barcelona i Tarragona, considerats d'interès general) però les competències sobre les instal·lacions marítimes que no complien els requisits tècnics per ser considerats ports (existència d'importants obres d'infraestructura i de protecció, serveis portuaris) depenien de l'Administració central, fins ara responsable de la gestió dels clubs de platja, ordenació de fondejos (camps de boies), autoritzacions en el mar territorial de palanques (plataformes per a banyistes) altres elements de temporada destinats a donar servei a embarcacions no amarrades en ports..etc. També era el responsable de decidir sobre qualsevol tipus d'activitat que s'hagués de desenvolupar en el domini públic marítim terrestre.
Â
Amb els acords als quals ha arribat avui la Comissió Bilateral es completa l'assumpció de competències per part de la Generalitat en tot el referent a l'ordenació i gestió del litoral. A partir d'ara serà la Generalitat qui l'ordeni i autoritzi aquelles activitats i usos que es poden fer a la costa de Catalunya. Fins ara era l'Administració de l'Estat la competent i la Generalitat només informava.
Â
L'acord també preveu com un element destacat, la creació d'una comissió bilateral entre l'Estat i la Generalitat per a definir el programa d'inversions d'interès general que l'Estat desenvoluparà a Catalunya i per consensuar les obres que s'hagin d'incorporar en els pressupostos generals de l'Estat en cada exercici.
Â
Expedició i homologació de títols i estudis estrangers no universitaris (art. 131.4 EAC)
Â
L'acord que avui ha tancat la Bilateral preveu que la Generalitat assumeixi les funcions d'homologació i convalidació de títols i estudis estrangers en ensenyaments no universitaris, com és el cas de la formació professional, batxillerats... cursats fora de l'Estat espanyol. Actualment, a Catalunya s'homologuen prop de 5.000 títols d'aquest tipus cada any. D'aquesta manera, el govern de la Generalitat serà qui convalidarà les titulacions estrangeres als ciutadans que vulguin exercir a Catalunya perquè tinguin validesa a l'Estat espanyol.
Â
Pel que fa als traspassos, el conseller ha destacat la rellevància dels acords tancats en immigració, que permetran a la Generalitat atorgui els permisos inicials de treball, la futura creació de l'Agència Catalana d'Inspecció de Treball i el tancament del traspàs de la gestió i ordenació del litoral i de l'homologació de títol no universitaris.
Â
Saura també ha explicat que, en el sí de la Bilateral, ha demanat pel compromís del govern de l'Estat d'obrir un calendari de reunions sobre el futur dels aeroports. La resposta, ha dit, ha estat que el govern central ultima una proposta de model de gestió aeroportuària.
Â
El conseller Saura i la ministra d'Administracions Públiques, Elena Salgado, han presidit avui la quarta reunió de la Comissió Bilateral Estat - Generalitat de Catalunya, una de les tres comissions que s'encarreguen del desenvolupament de l'Estatut d'autonomia català.
Â
Funcions i serveis en matèria d'immigració (article 138 EAC)
Â
L'acord preveu que la Generalitat podrà atorgar el permís inicial de treball per compte propi o aliè dels estrangers que desenvolupin la seva tasca a Catalunya. Així, Catalunya es converteix en la primera comunitat de l'Estat que exerceix aquesta competència. La Generalitat rebrà i tramitarà les sol·licituds, valorarà les autoritzacions de treball i notificarà la seva obtenció o no. Aquesta autorització inicial anirà acompanyada de l'autorització de residència, atorgada per l'Estat. L'interessat rebrà una ressolució única amb el permís de treball i residència signada per les dues Administracions i comunicada per la Generalitat. Per tant, el tràmit es realitzarà de forma conjunta amb l'Estat, un procediment novedós que pretén agilitzar el procés i evitar que l'estranger hagi de dirigir-se a dues finestretes diferents.
Â
Pel que fa a la definició del contingent, la Generalitat assumirà noves funcions con la recepció de sol·licituds, validació d'ofertes..etc per a treballadors estables. També s'ha acordat crear una subcomissió en matèria d'immigració en compliment de l'Estatut, que preveu que la Generalitat participi en les decisions de l'Estat sobre immigració que tinguin una trascendència especial per a Catalunya i, en particular, la participació preceptiva prèvia en la determinació del contingent de treballadors estrangers. Aquesta subcomissió analitzarà l'evolució del contingent i avaluarà la proposta a realitzar a Catalunya.
Â
Inspecció de treball i seguretat social
Â
La Comissió Bilateral també ha acordat avui les bases del futur model de la Inspecció de Treball i ha posat el 30 de juny com a data límit per tancar l'acord definitiu de traspàs. Les bases preveuen que el govern de la Generalitat crearà l'Agència Catalana d'Inspecció de Treball, de la qual dependran directament els inspectors del govern de Catalunya. A través d'aquesta agència, la Generalitat exercirà les competències inspectores i sancionadores que li atorga l'Estatut en matèria de treball, que inclou la direcció de la Inspecció de Treball que comporta la dependència orgànica i funcional. D'aquesta manera, la Generalitat passarà a disposar dels seus propis inspectors . Aquesta Agència es consorciarà amb l'Estat, que és el competent en matèria d'inspecció de Seguretat Social, amb l'objectiu de garantir l'eficàcia i la coordinació entre ambdues administracions i evitar duplicitats en la funció inspectora.
Â
L'Agència Catalana d'Inspecció de Treball dóna resposta a una antiga reivindicació dels agents socials expressada a l'Acord Estratègic i suposarà que més de la meitat dels 229 inspectors i subinspectors de treball que exerceixen actualment a Catalunya passin a dependre de la Generalitat.
Â
Ordenació i gestió del litoral (article 149.3 i 4 EAC)
Â
La Comissió Bilateral ha acordat avui completar el traspàs al Govern català de les competències que fins ara tenia l'Estat en matèria de gestió de costes i ordenació del litoral. D'aquesta manera, la Generalitat serà l'Administració competent en totes les polítiques a aplicar al litoral català tant d'ordenació i protecció del sistema costaner com de gestió, la qual cosa suposarà que totes les autoritzacions d'usos al litoral les donarà el Govern català. En aquesta segona fase que es completa avui destaquen les següents transferències: l'establiment i ordenació de les zones on es poden desenvolupar les activitats dels banyistes i l'oci, la implantació dels serveis de la nàutica, de restaurants i guinguetes a les platges o passeigs marítims, les autoritzacions per a fer abocaments, etc. En tant que titular de la competència per autoritzar totes aquestes activitats la Generalitat serà també l'encarregada de la inspecció i, en el cas que sigui necessari, de sancionar.
Â
Des de l'any 1981, la Generalitat exerceix competències en matèria de ports, (llevat dels de Barcelona i Tarragona, considerats d'interès general) però les competències sobre les instal·lacions marítimes que no complien els requisits tècnics per ser considerats ports (existència d'importants obres d'infraestructura i de protecció, serveis portuaris) depenien de l'Administració central, fins ara responsable de la gestió dels clubs de platja, ordenació de fondejos (camps de boies), autoritzacions en el mar territorial de palanques (plataformes per a banyistes) altres elements de temporada destinats a donar servei a embarcacions no amarrades en ports..etc. També era el responsable de decidir sobre qualsevol tipus d'activitat que s'hagués de desenvolupar en el domini públic marítim terrestre.
Â
Amb els acords als quals ha arribat avui la Comissió Bilateral es completa l'assumpció de competències per part de la Generalitat en tot el referent a l'ordenació i gestió del litoral. A partir d'ara serà la Generalitat qui l'ordeni i autoritzi aquelles activitats i usos que es poden fer a la costa de Catalunya. Fins ara era l'Administració de l'Estat la competent i la Generalitat només informava.
Â
L'acord també preveu com un element destacat, la creació d'una comissió bilateral entre l'Estat i la Generalitat per a definir el programa d'inversions d'interès general que l'Estat desenvoluparà a Catalunya i per consensuar les obres que s'hagin d'incorporar en els pressupostos generals de l'Estat en cada exercici.
Â
Expedició i homologació de títols i estudis estrangers no universitaris (art. 131.4 EAC)
Â
L'acord que avui ha tancat la Bilateral preveu que la Generalitat assumeixi les funcions d'homologació i convalidació de títols i estudis estrangers en ensenyaments no universitaris, com és el cas de la formació professional, batxillerats... cursats fora de l'Estat espanyol. Actualment, a Catalunya s'homologuen prop de 5.000 títols d'aquest tipus cada any. D'aquesta manera, el govern de la Generalitat serà qui convalidarà les titulacions estrangeres als ciutadans que vulguin exercir a Catalunya perquè tinguin validesa a l'Estat espanyol.
Amb aquest acord, la Generalitat es converteix en l'interlocutora directa dels ciutadans estrangers que arriben a Catalunya i convaliden els seus estudis amb l'objectiu de trobar la seva primera feina a Catalunya
Â
Comunicacions electròniques (article 140.7 EAC)
Â
L'acord que avui ha tancat la Bilateral preveu que es traspassin a la Generalitat tots els registres d'instal·ladors de telecomunicacions i l'administració catalana es converteixi així en única en aquest àmbit. Fent una lectura àmplia de l'EAC, l'acord preveu que la Generalitat gestionarà registres i actuacions administratives en matèria d'infraestructures comunes de telecomunicacions. L'acord recull fórmules de col.laboració amb l'Administració per a la gestió d'usos ràdioelèctrics i reclamacions d'usuaris, en matèria de ràdioaficionats..etc.
Â
Acord per evitar duplicitats entre el Servei Meteorològic de Catalunya i l'Instituto Nacional de Meteorología
Â
S'ha tancat un acord per evitar les duplicitats que es produeixen actualment entre el Servei de Meteorologia de Catalunya i l'Instituto Nacional de Meteorología i que es materialitzarà a través de convenis. L'acord permetrà l'intercanvi de dades i l'eliminació de duplicitats i la gestió conjunta de la Red de Climatologia Ordinaria (RCO), la xarxa d'informadors al territori que té el Instituto Nacional de Meteorología.Â
Â
Conveni sobre situacions d'emergència radiològica
Â
Aquest mateix matí, el conseller Saura i la presidenta del Consejo de Seguridad Nuclear (CSN), Carmen Martínez Ten, han signat un conveni de col·laboració en matèria de planificació, preparació i resposta en situacions d'emergència radiològica. L'acord estableix un protocol de cooperació en la posada en comú de tota la informació que es generi durant una eventual emergència. Generalitat i CSN compartiran coneixements i experiència i actuaran conjuntament en simulacres i estudis amb l'objectiu de millorar els plans d'emergència.