Un sector de l'independentisme se sent molt més apoderat a Twitter del que després es viu al carrer, i es veu amb dret d'exigir molt més als governants -a qui pot interpel·lar de forma senzilla i directa- i recriminar la postura d'aquells que no comparteixen una estratègia tan confrontada. "La gent ho té clar" és una expressió que no costa massa de llegir repetidament, davant qualsevol gest de distensió que sovint és interpretat com a flaquesa o renúncia.
És així perquè els usuaris que pensen igual se segueixen entre si i es retroalimenten, o realment el pensament polític a la xarxa divergeix del de la realitat? Segurament és una mica de tot, però la segona variable és fàcilment quantificable i efectivament el perfil mitjà del món digital és particular. Així s'evidencia si s'analitzen els dos darrers baròmetres del Centre d'Estudis d'Opinió, comparant les respostes d'aquells enquestats que afirmen que s'informen de política a través de Twitter i dels que no ho fan. Sigui com sigui, el col·lectiu de tuitaires representa el 16,7% del total, no és excessivament nombrós, i fins i tot és inferior al dels que s'informen de política a través de Facebook (23,9%), encara que molts afirmin que aquesta xarxa va de capa caiguda.
Set de cada deu tuitaires diuen "sí"
Una diferència evident i segurament la més clara sorgeix quan es respon a la pregunta sobre si l'enquestat vol o no la independència. En aquest punt, la societat està partida en dues meitats, però, si el referèndum es fes a Twitter, el resultat seria molt contundent. Entre els que no l'usen per informar-se de política, el rebuig a la República és lleugerament superior (48,3%) al seu aval (42,8%). Un 70% dels tuitaires, en canvi, la defensa, i menys d'una quarta part no la vol. La majoria digital ja està clarament eixamplada.
SUPORT O REBUIG A LA INDEPENDÈNCIA, SEGONS SI S'INFORMA DE POLÍTICA A TRAVÉS DE TWITTER
Les persones d'identitat dual o sobretot espanyola tenen menys interès en Twitter o és que aquest, monopolitzat pels independentistes, els ha exclòs i els fa sentir incòmodes per entrar a debatre estant en franca minoria? Què va ser abans, l'ou o la gallina? Difícil resposta...
SENTIMENT NACIONAL, SEGONS SI S'INFORMA DE POLÍTICA A TRAVÉS DE TWITTER
Vist de forma agregada, l'independentisme obtindria fora de Twitter un 38,2% dels suports (incloent l'abstenció) i, a dins, aquest ascendiria fins al 66%. L'unionisme, en canvi, cauria sense matisos del 24,7% al 10%. Poc debat hi hauria sobre la legitimitat de la majoria republicana al Parlament. A Twitter, de fet, tot es veu també força més clar, ja que, entre els seus usuaris, només un 11,6% admet que no votaria o no sap per qui ho faria, mentre que, entre els que no usen aquesta xarxa, la indecisió i abstenció puja fins al 23,7%.
INTENCIÓ DIRECTA DE VOT, SEGONS SI S'INFORMA DE POLÍTICA A TRAVÉS DE TWITTER
EDAT DELS CATALANS QUE S'INFORMEN DE POLÍTICA A TRAVÉS DE TWITTER I ELS QUE NO