El president de la comissió d'experts per a la Llei electoral de Catalunya, Josep Maria Colomer, ho té clar. Aquest dimecres va afirmar que el rebuig dels partits al desbloqueig de les llistes és el que ha provocat el fracàs de la ponència de la llei.
En una carta al director publicada a la Vanguardia, Colomer afirma així que "no és cert" que el problema hagi estat entorn a la proporcionalitat i la territorialitat, és a dir sobre el repartiment dels escons al territori. Colomer ha lamentat que s'hagi perdut una "oportunitat no només de millorar la qualitat democràtica" del sistema polític de Catalunya, sinó que s'ha demostrat que el Parlament és "incapaç de governar-se". "Si no poden governar-se ells mateixos, perquè demanen més poder d'autogovern?", es pregunta Josep Maria Colomer per cloure l'article.
Per Colomer, ja "des del primer moment, quan la comissió d'experts va començar a treballar'"el 2007 "el principal obstacle ha estat la substitució de les llistes tancades i bloquejades per alguna forma de vot que permetés que els electors triessin no només un partit, sinó també alguns candidats individuals".
En la seva proposta, els experts nomenats a proposta dels grups parlamentaris, optaven per un sistema de desbloqueig de les llistes, en què es podrien marcar, de cada candidatura, els candidats que els votants consideressin preferents. Així, un cop establerts el nombre de diputats que tocarien a cada candidatura, s'elegirien els candidats que haguessin obtingut un nombre de vots preferents superior al 5% del total de vots assolits per la candidatura.
"Els partits polítics estan tancats en ells mateixos i als que controlen l'organització els fa pànic que els ciutadans puguin intervenir en la selecció dels seus representants", censura Colomer.
Josep Maria Colomer ha carregat contra els partits per haver perdut l'oportunitat que Catalunya millori la qualitat democràtica del seu sistema polític.