L'Estat vol que la UE li pagui la Travessia Central pel Pirineu

"No podem començar amb les negociacions una altra vegada", replica l'eurocomissari Kallas

Publicat el 22 de març de 2012 a les 11:38
La ministra de Foment, Ana Pastor, atén els mitjans de comunicació a Brussel·les. Foto: Alba Màlaga.

La ministra espanyola de Foment, Ana Pastor, ha reclamat avui a Brussel·les que la Unió Europea (UE) inclogui la Travessia Central pels Pirineus entre els projectes prioritaris de la Xarxa Europea de Transports, és a dir, aquells que rebran finançament comunitari. Fins ara, Brussel·les ha rebutjat aquesta petició, perquè entén que l'eix prioritari que passa per la península Ibèrica és el Corredor Mediterrani seguit, en tot cas, per l'Atlàntic. I, avui, el comissari de Transports, Siim Kallas, ha reiterat la negativa europea: "No podem començar amb les negociacions una altra vegada."

Però, per Pastor, la UE hauria de mirar més enllà. "Per nosaltres, el Corredor Mediterrani ja es troba en execució, és prioritari, però també són molt importants l'Eix Atlàntic i el Corredor Central, i seguirem treballant en aquest sentit", ha afirmat Pastor.

En canvi, fonts de la Comissió Europea citades per l'ACN asseguren que l'opció del Corredor Central pels Pirineus és "poc realista" i que no podria acabar-se d'acord amb el calendari establert. De fet, veuen poques possibilitats de que es pugui incloure en la llista definitiva europea.

Inversions de 200.000 milions

Amb tot, Pastor no desisteix i defensa que a més de les negociacions amb la resta de països de la UE, també hi ha "mesos per endavant" per discutir el tema al Parlament Europeu. Segons Pastor, el més important és aconseguir el finançament europeu. "Necessitats en tenim moltes, i estem parlant d'unes inversions que en total, per fer una xarxa mallada, serien d'uns 200.000 milions", ha dit. "Estem treballant perquè Espanya tingui el major pes possible amb molt sentit comú i prioritzant el més important", ha assegurat.

En una reunió aquest dijous al matí amb el comissari europeu de Transports, Siim Kallas, Pastor ha destacat que seguirà "treballant" per aconseguir l'aprovació i el finançament pel traçat pels Pirineus perquè "és molt important" i "ja estava a les propostes del 2004".

Pastor també ha assegurat que el Corredor Mediterrani segueix sent "fonamental" pel govern espanyol, indicant que encara queden per invertir uns 47.000 milions d'euros, però ha defensat que hi ha projectes que són "irrenunciables", com la connexió amb el Port de Barcelona "tant per ferrocarril com per carretera". "Aquests projectes s'estan fent i intentarem tancar-los ja", ha previst la ministra.