L'agost del 1944, les tropes aliades van entrar en un edifici senyorial de l'avinguda Marceau, a París. Era l'antiga seu del PNB a l'exili, que havia estat incautada durant l'ocupació nazi i cedida a l'ambaixada espanyola. Durant tota la II Guerra Mundial aquest centre va ser el nucli de l'espionatge franquista, dirigit per un personatge obscur: Pedro Urraca Rendueles.
Els britànics no hi van trobar ningú, però sí bastantes caixes amb documentació abandonada pels franquistes amb les presses. Una part d'aquests papers van ser cedits als bascos exiliats i avui dia formen part de l'Arxiu del Nacionalisme Basc a Artea, Biscaia. Curiosament, ningú no s'ha interessat per aquest material durant tots aquests anys.
Fins avui. Aquesta setmana "El Temps" ofereix la reconstrucció de la major part dels buits que difuminaven la figura de l'agent Urraca, que va treballar per a l'espionatge franquista, la Gestapo i la policia de Vichy. Urraca va ser el responsable de la detenció i deportació de Lluís Companys i de diversos ministres de la República, tots ells afusellats immediatament.
El setmanari també ha localitzat, per primer cop, el fill i la néta d'Urraca, que confirmen la personalitat sinistra de l'agent franquista. Tot plegat, saltant-se el secret d'Estat que encara amaga la documentació dels arxius espanyols. Qui havia donat per mort el periodisme?
ARA A PORTADA
-
-
Junqueras veu «important» l'IRPF, però evita posar-lo com a línia vermella pels pressupostos Lluís Girona Boffi
-
La Moncloa celebra l'acord per retirar els pressupostos i Hisenda torna a dir «no» a cedir l'IRPF Bernat Surroca Albet
-
Junts carrega contra Illa pel «paperot» amb els pressupostos: «És un fracàs» Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
Publicat el
08 de novembre de 2010 a
les 22:59
Et pot interessar
-
Política
Nou cop judicial a la llengua: els xòfers del Parlament no han d'acreditar un B2 de català
-
Política
La caiguda de Vox permet al PP retallar distàncies amb Sánchez, segons el CIS
-
Política Els Comuns donen per garantits els seus acords amb Illa malgrat la retirada dels pressupostos
-
Política
Els socis avisen Sánchez que «no se la jugui» amb les mesures per la guerra a l'Iran
-
Política
Perdó espanyol? Au va!
-
Política
Vertigen al Govern i a ERC pels pressupostos
