"Hem d'arrabassar el poder als sobiranistes", ha destacat Clemente Polo, cap de files d'Espanya i Catalans, quan la marxa ha desembocat davant la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona. No hi han faltat crits espontanis de manifestants contra el president Carles Puigdemont -al qual s'ha arribat a qualificar de "subnormal" per part d'algun dels unionistes presents- ni invocacions a l'article 155 de la Constitució, que permet intervenir les autonomies. Una participant que s'ha passat tota la marxa per la Via Laietana exhibint una bandera espanyola de grans dimensions cridava "abajo las autonomías" a les acaballes del discurs de Polo.
Ni 11's de Setembres ni hosties. Això és una mani!!!!! pic.twitter.com/EwfOL7uoFk
— Joel Joan (@JoelJoanJuve) 6 de desembre de 2016
El discurs del responsable d'Espanya i Catalans s'ha centrat a reivindicar la Constitució i també a renegar de l'intent de diàleg que està promovent el PP en la segona legislatura de Mariano Rajoy a la Moncloa. "El problema és que són uns tous", comentava una parella de senyores mentre Polo parlava. "Cal anar amb peus de plom", ha assegurat el dirigent independentista, per una raó concreta: que qualsevol acord singular no serveixi per "rellançar" el procés més endavant.
Polo ha considerat que Puigdemont està en mans de la CUP i que, per tant, farà tot el possible per seguir endavant amb el procés sobiranista. La marxa ha acabat amb l'himne d'Espanya a tot volum i, just després que finalitzessin les notes, una senyora ha volgut agafar el micròfon per demanar als espanyols que es posessin "en pie". La marxa s'ha disgregat al cap de poca estona.
Presència del PP
A primera fila hi havia María José García Cuevas, diputada del PP especialment bel·ligerant amb el model d'inversió lingüística. Els crits a favor d'Espanya i de la Constitució han estat la tònica general, així com també banderes amb motius relacionats amb legionaris. Els manifestants han qualificat de "dictadura separatista" els impulsors del procés i no s'han estalviat crits de "terroristes" acomboiats de música taurina.
Uns castellers espanyolistes protagonitzen la marxa unionista del #6D a Barcelona https://t.co/Sfb2O2ag57 pic.twitter.com/7X3dHn2Ijr
— NacióPolítica (@naciopolitica) 6 de desembre de 2016
L'actuació d'uns castellers espanyolistes, que ja van "debutar" a plaça Catalunya el passat 12 d'Octubre, ha estat la gran atracció de l'inici de marxa. Un dels punts àlgids de la marxa ha estat quan la comitiva ha passat per davant de la seu de la policia espanyola a Via Laietana, quan els manifestants han començat a cridar "esta sí es nuestra policia". Al mateix carrer, els participants han proferit crits de "fuera, fuera" a una parella que els ensenyava una estelada des del balcó.