Mítings només per a convençuts

L'enquesta del CIS revela que només el 5,6% dels espanyols va presenciar-ne algun. De fet, el 75% va votar algun partit que tenia decidit "des de feia bastant de temps"

Publicat el 06 d’abril de 2012 a les 14:00
Un míting "de butxaca" del PSC. Foto: ACN.

L'última enquesta del Centre d'Investigacions Sociològiques espanyol (CIS), realitzada després de les eleccions espanyoles del 2011, revela que tan sols un 5,6% dels enquestats -els mateixos que van ser enquestats prèviament als comicis- va assistir a algun míting polític durant la campanya. Si la mitjana es desglossa per sexes, l'enquesta destaca que el 7,1% dels homes va presenciar-ne algun, per només un 4,2% de les dones. En canvi, el 46,6% va veure algun espai de propaganda electoral a la televisió, i un 42,3% ve veure algun fulletó o programa polític.

Desglossat per partits, van ser els votants d'Izquierda Unida (IU)-Iniciativa per Catalunya Verds (ICV) els que més van participar als mítings: un 12,6% dels enquestats. En canvi, aquesta xifra baixa a només el 5,9% entre els votants del PSOE i el 6,1% entre els del PP. Els d'UPyD també presenten un índex més alt de mobilització, del 10,6%.

El 33,9% dels enquestats va veure algun debat o entrevista als candidats que es van presentar als comicis, mentre que només l'1,3% va fer alguna contribució econòmica a algun partit. Sobresurt un altre cop l'índex dels votants d'IU-ICV, un 5,8% dels quals van donar diners al partit per fer front a la campanya. Un 5,1% dels votants d'"altres partits" -els minoritaris- també van contribuir econòmicament durant la campanya.

La majoria d'electors, impermeables a la campanya

Les dades concorden amb el fet que el 75,1% dels enquestats van votar algun partit que ja tenien decidit "feia bastant de temps". En canvi, un 6,6% assegura que ho va decidir just quan va començar la campanya, i un 10,7%, durant la campanya. Un 5,9% ho va decidir el mateix dia de la votació.

Del total d'electors que no van anar a votar, un 27,8% assegura que no vota mai; un 42,8, que ho tenia decidit des de "feia bastant de temps"; un 16,7 ho va decidir durant la campanya, i un 11,5%, el mateix dia dels comicis. El principal motiu que assenyalen els abstencionistes, en un 28,2%, és que "no hi ha cap alternativa que els satisfés"; un 17% sosté que "està fart de la política" i un 16,8% opina que "tant fa votar com no votar, no serveix per res".