El diplomàtic salvadoreny Francisco Galindo, mediador entre el PSOE i Junts, ha reclamat al partit de Carles Puigdemont que retiri la qüestió de confiança per a Pedro Sánchez davant l'escenari que s’obre en les pròximes setmanes, amb les reunions bilaterals entre els executius espanyol i català on espera que es desencallin els temes "més sensibles" treballats fins ara. Davant això, el partit decidirà aquest dilluns si accepta retirar-la o no, després d'un debat rigorós, tal com ha indicat el secretari general, Jordi Turull, en un missatge a l'executiva a què ha tingut accés Nació. "El tema és prou transcendent i es mereix fer-ne un debat rigorós i a partir del mateix decidir", ha manat.
"Una ruptura de l’espai significaria un retrocés difícil de superar, que frenaria avenços que la meva funció de verificador m’impedeix de revelar, però no de conèixer", ha detallat en un comunicat signat des de Cartagena d'Índies aquest dissabte en català i castellà al qual ha tingut accés l'ACN. En aquest sentit, Galindo reconeix que "no s’han materialitzat alguns dels punts en què hi ha acord polític entre les dues parts", però constata "avenços significatius" i "esforços mutus", malgrat les "diferències". Tot plegat, després que els equips negociadors de Junts i el PSOE s'hagin tornat a reunir aquest divendres a Suïssa, segons ha avançat La Vanguardia.
Al seu torn, l'expresident socialista José Luis Rodríguez Zapatero ha expressat el desig que Junts atengui la demanda del mediador i retiri la qüestió de confiança. En una atenció a mitjans des del Congrés Autonòmic del PSOE a Castella i Lleó, ha lloat la tasca del diplomàtic salvadoreny, que ha qualificat de “molt encomiable”, i ha insistit a dir que el PSOE “vol evitar ruptures”. Els comuns s'han expressat en el mateix sentit i han reblat que, si no, Junts donaria "ales als aliats de Trump i Putin".
La trobada a Suïssa va tenir lloc, doncs, pocs dies abans que dimarts vinent el Congrés dels Diputats aculli el debat sobre la qüestió de confiança, un dels requisits que Puigdemont va posar sobre la taula a mitjans de desembre i que Pedro Sánchez va acabar acceptant per aprovar els decrets socials del govern espanyol. Les dues formacions se citen de manera regular al país helvètic en companyia de l'equip de mediadors i verificadors, que vetllen pel compliment dels acords. Encara n'hi ha que s'han de desbloquejar, com és el cas de la delegació de competències en immigració.
Què passarà amb la qüestió de confiança?
Tal com va pactar amb el govern espanyol, el grup de Míriam Nogueras va introduir a l'escrit una referència al fet que la iniciativa no té vinculació jurídica. El text original simplement instava Sánchez a "plantejar una qüestió de confiança". Ara, l'escrit fa aquest prec a Sánchez: "Considerar l'oportunitat de plantejar una qüestió de confiança, conforme a la prerrogativa que li confereix la Constitució, atenent el caràcter polític, sense vinculació jurídica, de la present iniciativa". Una cosa és que la iniciativa sigui avalada pel Congrés, i una altra de diferent és que el president del govern espanyol se sotmeti a una qüestió de confiança. En reiterades ocasions ja ha dit que no passarà.