Serà la matriarca de la família Tous, Rosa Oriol, qui el proper dia 20 de desembre, en la reunió que mantindrà la fundació que porta el seu nom, haurà de comunicar i signar el cessament de Pilar Rahola i Helena Rakosnik com a patrones de l'ens manresà. L'estatut de la fundació ho deixa ben clar.
Ni la presidenta ni el conjunt del patronat -això últim, com a mínim fins a la defunció d'Oriol, segons resa l'estatut- no poden cessar cap patró de la Fundació Rosa Oriol de manera injustificada. I fins i tot, en cas que hi hagués justificació, caldria una sentència judicial ferma per fer efectiu el cessament. Així ho indica la llei de fundacions de la Generalitat de Catalunya en el seu article 24 i l'estatut de la Fundació Rosa Oriol en el seu article 32.
De manera que la carta que, segons El Confidencial, va adreçar la presidenta de la fundació, Rosa Tous, a Sor Lucía Caram instant-la a comunicar a Rahola i Rakosnik que serien cessades del seu càrrec de patrones, és nul·la a nivell legal, i només pot ser efectiva si ratifica la decisió la seva mare de cara a la la reunió del Patronat del proper 20 de desembre.
Si fos només per la llei de fundacions de la Generalitat de Catalunya ni tant sols Rosa Oriol no podria cessar cap patró de la fundació, ja que fora dels casos de mort, incapacitat o caducitat temporal o de càrrec, la llei catalana contempla la "falta de dil·ligència a l'hora d'exercir el càrrec" com a motiu de cessament només si va acompanyada d'una sentència judicial ferma que la confirmi.
L'estatut de la Fundació Rosa Oriol, però, contempla un punt, pensat inicialment per a casos extraordinaris, per al cessament d'un patró atribuint poders absoluts a la seva fundadora. Concretament diu així: es podrà cessar per "decisió de la fundadora de l'entitat, Sra. Rosa Oriol Porta, atès que la mateixa té atribuïdes, amb caràcter vitalici les facultats de designar, separar i renovar els patrons i els càrrecs del patronat...".
En aquest cas, el punt no assenyala, com en el cas de la sentència judicial ferma, que cal una observació de "falta de dil·ligència a l'hora d'exercir el càrrec", o pot ser una decisió indiscriminada i atzarosa.
El boicot no s'atura
L'anunci de Tous de cessar Rahola i Rakosnik de la Fundació Rosa Oriol per aturar el boicot que pateix la marca a Espanya sembla que no faci efecte i hagi estat llegida des de la clientela de l'Estat com un gest oportunista de cara a encarar la campanya de Nadal, si s'ha de fer cas a les campanyes que segueixen a les xarxes socials, que recorden la foto dels Tous amb Puigdemont, Trapero o la pròpia Rahola a Cadaqués.
Si això no fos poc, l'anunci de cessament de les dues patrones ha provocat una reacció similar a l'espanyola, però ara entre la clientela sobiranista, que a més a més ha hagut de veure a la televisió i a les revistes del cor com la reina d'Espanya, Leticia Ortiz, lluïa les joies de forma ostensible.
Finalment, tampoc al patronat la decisió familiar de fer fora Rahola i Rakosnik ha caigut massa bé. Malgrat que ningú no vol fer comentaris públics perquè consideren que la tasca social de la fundació és prioritària, el fet que Rosa Oriol faci servir un punt de l'estatut pensat per a casos extraordinaris, per intentar netejar-se la cara davant la clientela espanyola, no es considera gens adequat.
Ni la llei ni l'estatut de la fundació permeten a Tous fer fora Rahola i l'esposa de Mas
La llei de fundacions de Catalunya no contempla el cessament de patrons si no va acompanyat d'una sentència judicial ferma
ARA A PORTADA
-
Mas es querellarà contra els responsables de l'operació Catalunya: «Buscaven la nostra mort civil» Oriol March
-
Sáenz de Santamaría també fuig d'estudi amb l'operació Catalunya: «No en tinc cap coneixement» Redacció
-
Sánchez recorre a una consulta pública per carregar-se de raons contra l'opa hostil al Sabadell Bernat Surroca Albet
-
La consulta de Sánchez electritza el Cercle i treu l'opa del carril financer Bernat Surroca Albet | Pep Martí i Vallverdú
-
Publicat el 23 de novembre de 2017 a les 17:06
Et pot interessar
-
Política ERC proposa un salari mínim català de 1.420 euros
-
Política ERC defensa la seva proposta de taxa turística i critica els Comuns: «Hi ha vida intel·ligent més enllà de Barcelona»
-
Política Govern i Comuns pacten destinar 850 milions a habitatge per aprovar els dos suplements de crèdit
-
Política «És un atac frontal»: esmena a la totalitat de Junts a la reducció de jornada