El president d'ERC, Joan Puigcercós, ha reclamat "un esforç dels partits catalanistes per superar tot el poder que tindrà el PP". Puigcercós, que ha assistit aquest matí a la presa de possessió de David Rodríguez com a alcalde de Solsona, ha subratllat que "avui és una jornada diferent, canvia la dinàmica de molts anys en molts ajuntaments i per primera vegada tindrem el Partit Popular governant".
"El PP governarà en molts municipis, influirà al Govern de Catalunya i tot influeix a Madrid i tot apunta que tindrà el govern de l'Estat", ha alertat. Així mateix, Puigcercós ha advertit que aquesta nova realitat suposa "un canvi de paradigma" que implicarà, ha apuntat, un canvi de prioritats al país.
Davant d'aquesta situació, Puigcercós ha defensat que "el catalanisme i Esquerra "hem de fer un esforç de suma dels partits catalanistes, amb CiU i qui s'hi vulgui sumar, per plantejar-nos la construcció d'una proposta alternativa".
Puigcercós ha recordat que aquest és el canvi, democràtic, però comporta, ha dit, una nova realitat perquè l'acumulació de poder de Partit Popular "suposa un canvi de paradigma que influirà en qüestions de llengua, d'urbanisme, de política social, implicarà un canvi de prioritats a Catalunya".
Puigcercós ha fet aquestes declaracions aquest dissabte en què es constitueixen la majoria d'ajuntaments de Catalunya. Esquerra tindrà un total de 107 alcaldies amb majoria absoluta i l'alcaldia relativa en 33 municipis, per tant Esquerra obté un total de 140 alcaldies.
Esquerra obté una vintena d'alcaldies en municipis de més de 5.000 habitants. Per exemple les de Sant Vicenç dels Horts, Manlleu, Caldes de Montbui, Sant Sadurní d'Anoia, Alcanar, Deltebre, Alella, Roquetes, Santpedor, Cardona, i les capitals de comarca com La Bisbal d'Empordà, Solsona i Montblanc.