
Íñigo De la Serna Foto: Flickr PP
El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha assegurat que el president espanyol Mariano Rajoy traslladarà aquest dimarts a Barcelona el seu “compromís explícit” amb el corredor mediterrani, durant la inauguració de la jornada sobre infraestructures "Connectats al futur".
En declaracions als mitjans a l’estació de Castelló de la Plana, el ministre ha remarcat que el corredor és “una prioritat política, social i econòmica” i ha manifestat que aquesta jornada “no és un punt de partida sinó un punt de continuació” on el govern espanyol “continuarà treballant i estenent la mà a la col·laboració” amb Catalunya.
El ministre ha agraït així mateix la presència del conseller de Territori Josep Rull en una taula rodona sobre aquest eix ferroviari perquè “és bo debatre davant la societat civil i empresarial sobre aspectes fonamentals com el corredor”.
De la Serna ha supervisat aquest dilluns les proves de la línia entre València i Castelló, viatjant en el tren laboratori d’ADIF, que realitza proves en horari nocturn. A la seva arribada a Castelló, el ministre ha remarcat que ha complert amb “el compromís clar” expressat amb l’Associació Valenciana d’Empresaris pel que fa als terminis i ritme d’actuacions de la infraestructura.
El ministre ha explicat que el pressupost per aquest tercer fil entre València i Castelló ha estat de 175 milions d’euros per a la instal·lació d'un tercer carril que possibilitarà la circulació de trens, tant d'ample ibèric com d'ample internacional.
Sense data concreta d’inici entre València i Castelló
El responsable de les infraestructures de l’Estat no s’ha compromès però a donar una data concreta d’inici de la circulació de trens per aquesta via entre les dues ciutats, assenyalant que després de les proves, s’han de formar els maquinistes i aconseguir els avals de seguretat per a la infraestructura per part de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària. El ministre ha dit que serà “en uns mesos” i ha apel•lat a la prudència però ha afegit que l'arribada de l'alta velocitat a la capital de La Plana, permetrà, quan entri en servei el trajecte, un estalvi de més de 30 minuts amb Madrid .
Així, un tren amb ample estàndard europeu podrà realitzar el trajecte entre Madrid i Castelló en 2 hores i 25 minuts. La posada en circulació comportarà una duplicació de les freqüència d’alta velocitat i llarg recorregut amb destinació a Castelló des de la capital espanyola.
Així mateix ha recordat que els trens entre Castelló i Vandellòs (Baix Camp) començaran circular en proves durant el primer trimestre del 2018 i que s’intenta “desencallar” el tram entre Vandellòs i Tarragona. En paral·lel, el ministre ha dit que continuarà al llarg d’enguany les negociacions amb la Generalitat per reforçar les rodalies entre Castelló i Tarragona.
El govern valencià preveu saturació i reclama més fons per al Corredor als PGE
Per la seva part, la consellera valenciana d’Infraestructures María José Salvador ha incidit en el fet que la construcció de la nova línia entre Castelló i València és un tercer fil ferroviari i no una doble plataforma d’ample internacional. En opinió de la consellera, això ha generat perjudicis als usuaris de rodalies entre les dues ciutats, xifrades en endarreriments de 8,5 minuts de mitjana per trajecte, i fa preveure una més que probable saturació d’aquesta línia en coincidir mercaderies, rodalies i alta velocitat en un futur.
Salvador ha demanat concreció en el calendari, solucions per aquest tram i també per la línia entre Castelló i Tarragona. Així mateix, ha reclamat que en els pròxims pressupostos generals de l’Estat (PGE), que es donaran a conèixer aquest divendres, hi hagi una consignació important per al Corredor Mediterrani.