Til Stegmann convida a descobrir el 'miracle' d'accedir sense esforç al conjunt de llengües romàniques

Publicat el 17 d’agost de 2008 a les 15:30
 
Un mètode per descobrir la facilitat d'accedir a les llengües romàniques
Els catedràtics Stigmann i Klein (Universitat de Frankfurt) han desenvolupat el mètode Eurocom. Aquest sistema -amb versions tant per a llengües romàniques com per a les germàniques- explora i sistematitza els elements que comparteixen les diverses llengües de la mateixa família. Concretament es tracta del lèxic, les correspondències fonètiques, la pronúncia i l'ortografia, les estructures sintàctiques, la morfosintaxi i els prefixos i els sufixos.

L'estudi d'aquests elements rebaixa segons Stigmann l'esforç per iniciar-se en una llengua similar a una que ja es conegui. Aquest fet s'explica ja que 'és un mètode que s'adapta a l'estructura del cervell, que emmagatzema els coneixements lingüístics de manera transversal i no pas aïllant cada idioma'. Segons Til Stigmann amb aquest mètode i motivació es pot aconseguir que en dues o tres setmanes es comencin a articular converses en la llengua seleccionada. En aquest sentit ha subratllat la importància de la motivació personal que en el seu cas l'ha permès arribar a parlar una dotzena de llengües.

'L'espanyol no ha de ser una llengua prioritària pels catalans'
Til Stigmann a banda de ser un filòleg de gran vàlua és un reconegut catalanòfil des de la publicació del llibre Catalunya vista per un alemany. Aquella obra -encarregada per Josep Maria Espinàs- va arribar a editar-se fins a 13 vegades convertint-se en un autèntic best seller. Era obligat per tant demanar la seva opinió, com a defensor del plurilingüisme, de la relació no sempre fàcil entre llengües als Països Catalans. Per Stigmann el famós Manifiesto està fora de qualsevol lògica ja que és evident que tots els infants dels Països Catalans aprenen perfectament el castellà o el francès. En aquest sentit considera que ni tant sols caldria fer classes d'espanyol ja que és una llengua que 'està a l'aire'. Així mateix ha apuntat la necessitat que aquesta llengua deixi de ser prioritària pels catalans ja que -conjuntament amb l'anglès- suposa marginar-ne l'estudi d'altres. En canvi considera que s'ha d'entendre el bilingüisme com un element positiu ja que 'predisposa a aprendre més idiomes' tal i com demostra el sistema Eurocom.