Un mètode per descobrir la
facilitat d'accedir a les llengües romàniques
Els catedràtics
Stigmann i Klein (Universitat de Frankfurt) han desenvolupat el
mètode Eurocom. Aquest sistema -amb versions tant per a
llengües romàniques com per a les germàniques-
explora i sistematitza els elements que comparteixen les diverses
llengües de la mateixa família. Concretament es tracta
del lèxic, les correspondències fonètiques, la
pronúncia i l'ortografia, les estructures sintàctiques,
la morfosintaxi i els prefixos i els sufixos.
L'estudi d'aquests
elements rebaixa segons Stigmann l'esforç per iniciar-se en
una llengua similar a una que ja es conegui. Aquest fet s'explica ja
que 'és un mètode que s'adapta a l'estructura del
cervell, que emmagatzema els coneixements lingüístics de
manera transversal i no pas aïllant cada idioma'. Segons Til
Stigmann amb aquest mètode i motivació es pot
aconseguir que en dues o tres setmanes es comencin a articular
converses en la llengua seleccionada. En aquest sentit ha subratllat
la importància de la motivació personal que en el seu
cas l'ha permès arribar a parlar una dotzena de llengües.
'L'espanyol no ha de ser una llengua
prioritària pels catalans'
Til Stigmann a
banda de ser un filòleg de gran vàlua és un
reconegut catalanòfil des de la publicació del llibre
Catalunya vista per un alemany.
Aquella obra -encarregada per Josep Maria Espinàs- va arribar
a editar-se fins a 13 vegades convertint-se en un autèntic
best seller. Era
obligat per tant demanar la seva opinió, com a defensor del
plurilingüisme, de la relació no sempre fàcil
entre llengües als Països Catalans. Per Stigmann el famós
Manifiesto està
fora de qualsevol lògica ja que és evident que tots els
infants dels Països Catalans aprenen perfectament el castellà
o el francès. En aquest sentit considera que ni tant sols
caldria fer classes d'espanyol ja que és una llengua que 'està
a l'aire'. Així mateix ha apuntat la necessitat que aquesta
llengua deixi de ser prioritària pels catalans ja que
-conjuntament amb l'anglès- suposa marginar-ne l'estudi
d'altres. En canvi considera que s'ha d'entendre el bilingüisme
com un element positiu ja que 'predisposa a aprendre més
idiomes' tal i com demostra el sistema Eurocom.