Demà farà tres mesos que 1'7 milions de catalans van connectar, amb les seves mans, el Pertús amb Vinaròs. Només tres mesos. En termes històrics, un periode de temps insignificant. Però n'hi ha hagut prou amb aquests noranta dies per tornar a obrir totes les incògnites sobre el procés d'emancipació nacional de Catalunya. En aquest breu espai de temps, maniobres de tota mena -externes, però també internes del catalanisme- han aconseguit frenar, almenys momentàniament, el que la voluntat popular ha expressat, una i altra vegada, tant des del carrer com a les urnes.
El fet incontrovertible és que una majoria aclaparadora de la societat catalana vol ser consultada, això és incontestable. I és obvi que aquests ciutadans reclamen que se'ls formuli una pregunta que, tingui l'enunciat que tingui, no pugui induir a confusió sobre la seva voluntat ni sobre les conseqüències polítiques del resultat. No es pot cridar a les urnes el poble català per a després, per la via que sigui, qüestionar-ne la voluntat. Això és, precisament, el que va fer el Tribunal Constitucional i, justament, és la causa de la seva deslegitimació.
Si aquestes maniobres de saló fan descarrilar el procés, la responsabilitat recaurà sobre els qui obstaculitzen la voluntat popular. En aquest sentit, els líders d'ICV i UDC estan emplaçats a tenir un paper o el contrari en la història del catalanisme polític i, en definitiva, d'aquest país. Però encara més greu seria el judici històric sobre qui està a prop de ser el president més important dels últims 300 anys. Artur Mas té l'altura institucional i el crèdit moral suficients per demostrar la seva autoritat. "Tot, menys el ridícul", deia el president Tarradellas. I ni tan sols es referia a un ridícul de nivell internacional.
ARA A PORTADA
Publicat el
09 de desembre de 2013 a
les 22:59
Et pot interessar
-
Política
Les llavors sota les cendres
-
Política
Junqueras avisa del risc de convertir Catalunya en un «búnquer cada cop més petit i aïllat»
-
Política Irene Montero es perfila com la candidata de Podem a les eleccions generals
-
Política Montilla aposta per acords «transversals» del catalanisme per reforçar la unitat de Catalunya
-
Política
Dimiteix un alt càrrec de la delegació del govern espanyol a Ceuta per la polèmica dels avisos del CNI
-
Política
Artur Mas, sobre l'extrema dreta: «Cal parlar amb ells; una altra cosa és arribar a acords»
