
La tragèdia ferroviària de Santiago de Compostela ha arribat aquest matí al Congrés, on el president d'Adif ha buscat els culpables a fora. Gonzalo Ferre ha admès que la línia Ourense-Santiago on es va produir l'accident es va planificar inicialment com a alta velocitat amb ample de via internacional però Adif va decidir modificar-lo perquè provocava una "distorsió innecessària a l'explotació" i perquè l'ample d'alta velocitat tampoc reduiria "el temps del viatge".
Aquesta variació també va suposar el canvi del sistema de seguretat passant de l'ERTMS, per a trens d'alta velocitat i amb un mecanisme de frenada automàtica, a l'ASFA, per trams amb ample de banda convencional. A més, ha explicat que, de les més de 300 al·legacions rebudes al projecte, cap d'elles feia menció al tram accidentat.
Segons Ferre, no era necessari instal·lar el sistema de frenada perquè en la zona sinistrada els combois només podien circular a un màxim de 80 quilòmetres/hora i que el conductor, que ha quedat en llibertat amb càrrecs, tenia temps de frenar.
El màxim responsable d'Adif desitja que "es conegui tota la veritat" sobre l'accident amb l'objectiu de "prendre les mesures perquè no es torni a produir en el futur". La investigació judicial continua el seu curs.
Orgullós de la xarxa
D'altra banda, Ferre ha aprofitat l'avinentesa per assenyalar que el ferrocarril espanyol "ha fet grans progressos i està considerat un dels millors del món".