Avís de la DGT: aquests són els cascs de moto que estaran permesos a les carreteres

La Direcció General de Trànsit canvia la normativa per als motoristes amb l'objectiu de disminuir la mortalitat en aquest grup de conductors vulnerables

Publicat el 17 de gener de 2024 a les 08:00
El total de conductors vulnerables morts el 2023 a tot l'Estat va augmentar un 9%, una xifra que està clarament marcada per l'increment de motoristes que va patir accidents mortals. A Catalunya, 52 van perdre la vida a les carreteres durant l'any passat. Aquestes dades han obligat la Direcció General de Trànsit a prendre mesures.

[noticiadiari]2/267165[/noticiadiari]
Tal com va anunciar el ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, a partir d'aquest 2024 entraran en vigor noves obligacions per als motoristes de carretera: hauran de dur casc integral i també guants homologats amb protecció per circular per vies interurbanes. A més, el permís B de conducció no servirà per pilotar una moto de fins a 125 cc, els pilots hauran de fer un curs teòric.

Pel que fa als cascs, la normativa apunta a l'ús exclusiu dels integrals o modulars en carretera. Així, es prohibirà l'ús de cascs oberts tipus jet. Tot i que encara està pendent saber quan entraran en vigor les mesures, a continuació resolem els dubtes sobre els cascs que tots els motoristes de l'Estat hauran de tenir i utilitzar per circular per la carretera.

Abans, però, un consell: a l'hora de comprar un casc és recomanable fixar-se en l'homologació que té. La més actual és l'ECE 22-06, en què els cascs passen per 12 punts de control d'impacte abans de ser comercialitzats.

Casc integral

El casc és l'element més important en l'equipació de qualsevol motorista. Escollir l'adequat pot salvar la vida del pilot en cas de tenir un accident. I l'integral és el més segur i recomanable, perquè cobreix tot el cap i, com està fabricat d'una sola peça, és difícil que puguin partir-se si es pateix un cop.

Aquesta tipologia de casc protegeix molt més en episodis de fred i pluja. A més, té un major nivell d'insonorització, fet que disminueix la fatiga del conductor amb el pas de les hores. Els millors són els lleugers, fabricats amb materials resistents com ara fibra de vidre o de carboni.

Casc modular

Els cascs modulars són legals actualment i ho seguiran sent un cop aprovades les normes mesures de seguretat per als motoristes. Es tracta d'un tipus de casc que pot actuar com a integral, però també com a jet. Per què? Té la part del davant abatible i això permet que, quan està baixada doni una protecció total i, en canvi, quan està aixecada, sigui més descobert. 

És important tenir en compte que a la carretera no es podran fer servir amb la part del davant aixecada. S'haurà de circular amb el casc modular col·locat com un casc integral i, sobretot, que estigui homologat. Si no, el pilot pot rebre una multa de fins a 200 euros.

Casc jet

Aquest és el tipus de casc que menys protegeix. Així, els jet deixaran de ser legals a les carreteres un cop s'aprovin les mesures anunciades pel ministre de l'Interior. La seva protecció és molt bàsica, respecte als integrals o modulars, ja que cobreixen la part superior del cap, però la nuca i la cara queden desprotegides.