Barcelona rep la Fórmula 1 al passeig de Gràcia: detalls i afectacions

L'Ajuntament reivindica que no són incompatibles la lluita contra les emissions i els actes "puntuals i extraordinaris" de promoció de la cita automobilística mentre més d'un centenar d'entitats protestarà contra el model dels macroesdeveniments

Mecànics de l'escuderia Alpine en el Barcelona Fan Festival de Fórmula 1
Mecànics de l'escuderia Alpine en el Barcelona Fan Festival de Fórmula 1 | Hugo Fernández
18 de juny de 2024, 17:10
Actualitzat: 19 de juny, 11:55h

Barcelona ultima els detalls per a l'espectacle de Fórmula 1 al bell mig del passeig de Gràcia. D'entrada, si bé ja se sabia que el pas dels vehicles de competició sortiria de la plaça Catalunya, arribaria fins a l'altura del carrer Aragó i baixarien novament fins al punt d'inici, els talls de trànsit que comportarà van una mica més enllà. Les restriccions més importants es produiran entre les 11h i les 23h del dimecres 19 de juny, quan es tallarà la Gran Via, Diputació i Consell de Cent. Tampoc no es podrà creuar d'una banda a l'altra del passeig de Gràcia durant tota la tarda caminant.

A l'exhibició -que tindrà vehicles circulant a fins a 100 km/h- del 19 de juny se li han de sumar diversos matisos organitzatius. El dia gran és el que tindrà més afectació. Tant és així que l'intendent major de la policia barcelonina Josep Jordi Guerrero insisteix a recomanar "que la gent que hagi de fer ús del vehicle privat" i hagi de passar pel centre de Barcelona "planifiqui amb molta antelació les seves rutes". L'advertiment s'uneix als talls de trànsit que ja existeixen des de les 16h del dimarts i fins a les 6h del dijous a l'entorn de la plaça Catalunya. Això veta el pas de fins a deu línies d'autobús de TMB que utilitzen passos alternatius -D50, H16, V15, 19, 22, 24, 52, 54, 55, 67- durant dos dies. 

Resum de les afectacions per la F1 al passeig de Gràcia
Resum de les afectacions per la F1 al passeig de Gràcia - Ajuntament de Barcelona

Instafisfacció veïnal amb el model de macroesdeveniments

"L'Ajuntament va en direcció contrària al que necessita la ciutat davant l’emergència climàtica", reivindiquen des de la Federació d'Associacion Veïnals de Barcelona (FAVB). De fet, en un manifest llegit de manera coral per diversos representants d'entitats s'ha plantejat que "en un moment de saturació turística i de malestar ciutadà per la privatització d'espais públics de la ciutat" -en clara referència a la polèmica desfilada de Louis Vuitton al Park Güell- "no es pot seguir apostant per macroesdeveniments" que busquen "encara més turistes i visitants". Ho deia Jaume Artigas, president de l'Associació de Veïns i Veïnes de la Dreta de l'Eixample, en una compareixença davant els mitjans de comunicació. 

També des de la Plataforma de Promoció de Transport Públic es veu contradictori promoure la velocitat quan "el principal motiu" dels accidents de trànsit que es produeixen a la ciutat té a veure amb una circulació massa ràpida. "Es vol limitar la velocitat però al mateix estem presentant una apologia de la velocitat", ha argumentat Daniel Pi. De fons, es mou una remor d'incomoditat ciutadana que fins i tot ha sorprès els organitzadors de la concentració. Des de la FAVB s'ha assegurat que estava previst fer un acte "testimonial" de contrarietat al pas de la Fórmula 1 pel passeig de Gràcia, però que en veure la ràpida adhesió de diverses entitats de la ciutat, finalment s'està plantejant que la trobada popular tingui més profunditat. 

A banda, una concentració contrària al model dels macroesdeveniments per captar més atencions internacionals adverteix que ocuparà la calçada del carrer Aragó, que no havia de quedar intervingut inicialment. La protesta té el suport de més d'un centenar d'entitats que assenyalen "la incongruència" de fer passar un gran acte de promoció automobilística per l'epicentre de les emissions que es pretenen combatre a la capital catalana.