08
de gener
de
2016, 16:54
Actualitzat:
20:35h
A la ciutat de Barcelona hi ha una oferta sanitària de primer ordre, amb instal·lacions de tot tipus, entre les quals més de mig miler de centres mèdics privats, alguns dels quals son de referència mundial en la seva especialitat. Per impulsar aquest actiu de la ciutat, dues associacions de centres hospitalaris, Barcelona Medical Agency (BMA) i Barcelona Centre Mèdic (BCM), han sumat esforços amb la Generalitat de Catalunya i Turisme de Barcelona per promoure conjuntament la marca Barcelona Medical Destination, per difondre el turisme mèdic a Barcelona i Catalunya. Ara bé, l'acord signat aquest dijous, no compta amb el suport explícit de l'Ajuntament de Barcelona, ja que l'equip de govern d'Ada Colau es mostra contrari a "promoure la sanitat privada".
En tot cas, la intenció de la marca Barcelona Medical Destination és promocionar la ciutat com a destinació mèdica d’alt valor afegit a escala internacional per incrementar el seu posicionament als principals mercats emissors i consolidar el flux creixent de pacients cap els centres mèdics catalans. És per això que la signatura va comptar amb la participació dels consellers en funcions Felip Puig, d’Empresa i Ocupació, i Boi Ruiz, de Salut, a més dels presidents de les associacions BMA, Jaume Raventós, i BCM, Jordi Prats, les dues entitats que s’han adherit a aquesta nova marca i de Joan Gaspart, president de Turisme de Barcelona.
L'Ajuntament es desmarca de la iniciativa
Per la seva banda, l'Ajuntament de Barcelona s'ha desmarcat aquest divendres de la iniciativa. A través d'un comunicat el consistori ha expressat la seva disconformitat pel fet d'haver tingut coneixement de l'acord "a través dels mitjans de comunicació", però especialment perquè l'equip de govern de Barcelona en Comú "no comparteix que es destinin recursos públics a la promoció de la sanitat privada", especialment en "l’actual context de retallades i necessitats sanitàries que té la ciutat".
El regidor de Turisme de Barcelona, Agustí Colom, que a més és vicepresident del consorci Turisme de Barcelona, ha lamentat “el fons i les formes” de l'acord, una disconformitat compartida per la comissionada de Salut, Gemma Tarafa, que tampoc no ha estat informada de la iniciativa ni està d'acord amb la mateixa, tot i la participació del conseller de Salut de la Generalitat en la signatura del conveni. Per aquesta raó l'Ajuntament ha sol·licitat una reunió d’urgència amb el president del comitè executiu de Turisme de Barcelona i la direcció del consorci per tal d’establir els mecanismes que siguin necessaris perquè no es torni a repetir una situació com l’actual i, alhora, analitzar les característiques de l’acord subscrit i revisar-lo.
Una oferta amb vocació internacional
Malgrat aquest punt de vista del consistori, el president de BCM, Jordi Prats, ha explicat a NacióDigital, que la marca s'enfoca "al pacient", especialment l'estranger, "per a que conegui les opcions de qualitat que pot trobar a Barcelona", amb l'objectiu d'incidir en la seva tria a favor de ser atès a la capital catalana, ja que el concepte "turisme mèdic" en realitat fa referència a la possibilitat de rebre assistència sanitària en un lloc fora del de residència. En aquest sentit, Prats recorda que "hi ha ciutats que opten per captar turisme mèdic per preu i altres per oferir serveis de qualitat i excel·lència", i que el model de Barcelona és aquest segon, amb la circumstància afegida que "les tarifes poden ser més econòmiques aquí que en altres ciutats competidores".
"A Barcelona tenim clíniques amb vocació internacional", ha assenyalat Prats, i amb prou diversitat, ja que n'hi ha de dedicades a oftalmologia, centres de reproducció, oncologia, cardiologia i cirurgia reparadora, que es compten entre les de més prestigi a nivell mundial. En aquest sentit, Barcelona Centre Mèdic representa els interessos de set centres monogràfics: Barraquer Centro de Oftalmología, Clínica IVI Barcelona, IMOR - Institut Mèdic Onco-Radioterapia, Centro Médico ServiDigest, Instituto de Otología García-Ibáñez, Plénido Dental Center i Quirúrgica, a més de tres clíniques generals: Clínica Sagrada Familia, Clínica Tres Torres i Clínica Diagonal, un centre de diagnòstic, Laboratorio Dr. Echevarne i dos centres col·laboradors: l'hospital de neurorrehabilitació de l'Institut Guttman i l'Hospital Sant Joan de Déu. Pel que fa a l'altra associació, Barcelona Medical Agency (BMA) agrupa els centres Hospital Quiron, Hospital Quirón Teknon, Hospital Universitari Quiron Dexeus, Barnaclinic-Grup Hospital Clinic, Hospital Maternoinfantil Sant Joan de Déu i Institut Guttmann.
A més, el president de BCM assegura que el que busca la nova marca és ajudar al pacient en la tria de serveis hospitalaris de la ciutat, tenint en compte que en molts casos es tracta "de llargues estades a causa de la intervenció", en la que els pacients arriben a la ciutat "en companyia de familiars", de manera que a més de fer ús d'aquests equipaments sanitaris, "també es pot gaudir de la ciutat".
20.000 turistes mèdics anuals
Per bé que la majoria de pacients ho fan de forma privada, i per tant es tracta de clients amb alt poder adquisitiu, Prats afirma que també arriben pacients estrangers "a partir de fundacions o a través dels seus propis serveis de sanitat pública". Es calcula que Catalunya rep cada any prop de 20.000 estrangers que vénen per seguir un tractament mèdic o sotmetre’s a una intervenció quirúrgica, i a més es valora la importància estratègica d’aquest tipus de turisme, ja que se situa al marge d’estacionalitats i aporta un volum d’ingressos entre tres i quatre vegades superior a la despesa del turista mitjà.
A més, el conseller Puig va explicar en l'acte de signatura de l'acord que la iniciativa és una "suma d’esforços per projectar internacionalment i posicionar Barcelona i Catalunya al món i d’aquesta manera crear riquesa i, en aquesta línia, la bona cooperació entre el sector públic i privat permetran que Barcelona i Catalunya estiguin en la primera divisió mundial del turisme mèdic". Així mateix també va voler recordar que un projecte com aquest “ha estat possible perquè hi ha talent, perquè hi ha centres d’excel·lència i perquè tenim una vocació turística que ens ha permès passar del turisme de sol a i platja al turisme d’especialització intel·ligent”.
Per la seva banda, el conseller Boi Ruiz va destacar que “a Catalunya tenim excel·lents professionals i volem que Barcelona i Catalunya siguin la Mayo Clínic d’Europa”, per afegir que “aquest ha estat un procés llarg perquè s’ha entès que no és un projecte sanitari sinó un projecte de país i de ciutat”.
Pla d’accions 2016
Així mateix, les primeres accions previstes s'emmarquen en un Pla d’actuació per a l’exercici 2016 que contemplarà accions com ara la presència en esdeveniments i jornades comercials de referència en aquest sector com ara el World Medical Tourism & Global Healthcare Congress (Washington); Workshop ANTOR Mèdic, Benestar i Luxe (Moscou); el congrés Arab Health; i la International Medical Travel Exhibition and Conference (Dubai).
També es contemplen l’organització de presentacions, viatges de premsa i de familiarització per reforçar la posició competitiva de Catalunya i Barcelona adreçades a companyies asseguradores, corporacions amb programes de salut per al seu personal, agències intermediàries especialitzades i a representants governamentals que puguin decidir sobre la destinació dels pacients que han de rebre tractaments en centres internacionals. Finalment, el pla d’accions inclou l’edició d’una publicació específica amb les empreses i els serveis mèdics catalans, una eina orientada als promotors de serveis de turisme mèdic d’arreu del món amb la voluntat de prescriure a nivell internacional el avantatges de ser atès pel sector sanitari català.
A més, a l'espera que el posicionament de l'ajuntament pugui forçar algun canvi, Barcelona Medical Destination comptarà amb dues plataformes de gestió de la marca. Per una banda, el Consell General, constituït a mode d’Assemblea pels membres de la marca, al qual s’hi convidaran altres entitats públiques i privades vinculades amb el turisme mèdic, i per l’altra, el Comitè Executiu, format per vuit persones, dues per cada un dels quatre membres constituents de la marca.
En tot cas, la intenció de la marca Barcelona Medical Destination és promocionar la ciutat com a destinació mèdica d’alt valor afegit a escala internacional per incrementar el seu posicionament als principals mercats emissors i consolidar el flux creixent de pacients cap els centres mèdics catalans. És per això que la signatura va comptar amb la participació dels consellers en funcions Felip Puig, d’Empresa i Ocupació, i Boi Ruiz, de Salut, a més dels presidents de les associacions BMA, Jaume Raventós, i BCM, Jordi Prats, les dues entitats que s’han adherit a aquesta nova marca i de Joan Gaspart, president de Turisme de Barcelona.
L'Ajuntament es desmarca de la iniciativa
Per la seva banda, l'Ajuntament de Barcelona s'ha desmarcat aquest divendres de la iniciativa. A través d'un comunicat el consistori ha expressat la seva disconformitat pel fet d'haver tingut coneixement de l'acord "a través dels mitjans de comunicació", però especialment perquè l'equip de govern de Barcelona en Comú "no comparteix que es destinin recursos públics a la promoció de la sanitat privada", especialment en "l’actual context de retallades i necessitats sanitàries que té la ciutat".
El regidor de Turisme de Barcelona, Agustí Colom, que a més és vicepresident del consorci Turisme de Barcelona, ha lamentat “el fons i les formes” de l'acord, una disconformitat compartida per la comissionada de Salut, Gemma Tarafa, que tampoc no ha estat informada de la iniciativa ni està d'acord amb la mateixa, tot i la participació del conseller de Salut de la Generalitat en la signatura del conveni. Per aquesta raó l'Ajuntament ha sol·licitat una reunió d’urgència amb el president del comitè executiu de Turisme de Barcelona i la direcció del consorci per tal d’establir els mecanismes que siguin necessaris perquè no es torni a repetir una situació com l’actual i, alhora, analitzar les característiques de l’acord subscrit i revisar-lo.
Una oferta amb vocació internacional
Malgrat aquest punt de vista del consistori, el president de BCM, Jordi Prats, ha explicat a NacióDigital, que la marca s'enfoca "al pacient", especialment l'estranger, "per a que conegui les opcions de qualitat que pot trobar a Barcelona", amb l'objectiu d'incidir en la seva tria a favor de ser atès a la capital catalana, ja que el concepte "turisme mèdic" en realitat fa referència a la possibilitat de rebre assistència sanitària en un lloc fora del de residència. En aquest sentit, Prats recorda que "hi ha ciutats que opten per captar turisme mèdic per preu i altres per oferir serveis de qualitat i excel·lència", i que el model de Barcelona és aquest segon, amb la circumstància afegida que "les tarifes poden ser més econòmiques aquí que en altres ciutats competidores".
"A Barcelona tenim clíniques amb vocació internacional", ha assenyalat Prats, i amb prou diversitat, ja que n'hi ha de dedicades a oftalmologia, centres de reproducció, oncologia, cardiologia i cirurgia reparadora, que es compten entre les de més prestigi a nivell mundial. En aquest sentit, Barcelona Centre Mèdic representa els interessos de set centres monogràfics: Barraquer Centro de Oftalmología, Clínica IVI Barcelona, IMOR - Institut Mèdic Onco-Radioterapia, Centro Médico ServiDigest, Instituto de Otología García-Ibáñez, Plénido Dental Center i Quirúrgica, a més de tres clíniques generals: Clínica Sagrada Familia, Clínica Tres Torres i Clínica Diagonal, un centre de diagnòstic, Laboratorio Dr. Echevarne i dos centres col·laboradors: l'hospital de neurorrehabilitació de l'Institut Guttman i l'Hospital Sant Joan de Déu. Pel que fa a l'altra associació, Barcelona Medical Agency (BMA) agrupa els centres Hospital Quiron, Hospital Quirón Teknon, Hospital Universitari Quiron Dexeus, Barnaclinic-Grup Hospital Clinic, Hospital Maternoinfantil Sant Joan de Déu i Institut Guttmann.
A més, el president de BCM assegura que el que busca la nova marca és ajudar al pacient en la tria de serveis hospitalaris de la ciutat, tenint en compte que en molts casos es tracta "de llargues estades a causa de la intervenció", en la que els pacients arriben a la ciutat "en companyia de familiars", de manera que a més de fer ús d'aquests equipaments sanitaris, "també es pot gaudir de la ciutat".
20.000 turistes mèdics anuals
Per bé que la majoria de pacients ho fan de forma privada, i per tant es tracta de clients amb alt poder adquisitiu, Prats afirma que també arriben pacients estrangers "a partir de fundacions o a través dels seus propis serveis de sanitat pública". Es calcula que Catalunya rep cada any prop de 20.000 estrangers que vénen per seguir un tractament mèdic o sotmetre’s a una intervenció quirúrgica, i a més es valora la importància estratègica d’aquest tipus de turisme, ja que se situa al marge d’estacionalitats i aporta un volum d’ingressos entre tres i quatre vegades superior a la despesa del turista mitjà.
A més, el conseller Puig va explicar en l'acte de signatura de l'acord que la iniciativa és una "suma d’esforços per projectar internacionalment i posicionar Barcelona i Catalunya al món i d’aquesta manera crear riquesa i, en aquesta línia, la bona cooperació entre el sector públic i privat permetran que Barcelona i Catalunya estiguin en la primera divisió mundial del turisme mèdic". Així mateix també va voler recordar que un projecte com aquest “ha estat possible perquè hi ha talent, perquè hi ha centres d’excel·lència i perquè tenim una vocació turística que ens ha permès passar del turisme de sol a i platja al turisme d’especialització intel·ligent”.
Per la seva banda, el conseller Boi Ruiz va destacar que “a Catalunya tenim excel·lents professionals i volem que Barcelona i Catalunya siguin la Mayo Clínic d’Europa”, per afegir que “aquest ha estat un procés llarg perquè s’ha entès que no és un projecte sanitari sinó un projecte de país i de ciutat”.
Pla d’accions 2016
Així mateix, les primeres accions previstes s'emmarquen en un Pla d’actuació per a l’exercici 2016 que contemplarà accions com ara la presència en esdeveniments i jornades comercials de referència en aquest sector com ara el World Medical Tourism & Global Healthcare Congress (Washington); Workshop ANTOR Mèdic, Benestar i Luxe (Moscou); el congrés Arab Health; i la International Medical Travel Exhibition and Conference (Dubai).
També es contemplen l’organització de presentacions, viatges de premsa i de familiarització per reforçar la posició competitiva de Catalunya i Barcelona adreçades a companyies asseguradores, corporacions amb programes de salut per al seu personal, agències intermediàries especialitzades i a representants governamentals que puguin decidir sobre la destinació dels pacients que han de rebre tractaments en centres internacionals. Finalment, el pla d’accions inclou l’edició d’una publicació específica amb les empreses i els serveis mèdics catalans, una eina orientada als promotors de serveis de turisme mèdic d’arreu del món amb la voluntat de prescriure a nivell internacional el avantatges de ser atès pel sector sanitari català.
A més, a l'espera que el posicionament de l'ajuntament pugui forçar algun canvi, Barcelona Medical Destination comptarà amb dues plataformes de gestió de la marca. Per una banda, el Consell General, constituït a mode d’Assemblea pels membres de la marca, al qual s’hi convidaran altres entitats públiques i privades vinculades amb el turisme mèdic, i per l’altra, el Comitè Executiu, format per vuit persones, dues per cada un dels quatre membres constituents de la marca.