Brussel·les aprova que l'Estat no instal·li nous peatges el 2024

La Comissió Europea desbloqueja 93.500 milions d'euros del fons de recuperació i permet al govern espanyol demanar un quart pagament en ajudes

Publicat el 02 d’octubre de 2023 a les 11:11
La Comissió Europea ha aprovat desbloquejar el tercer pagament dels fons de recuperació per a l'estat espanyol, que suposarà una injecció de 93.500 milions d'euros. Aquest fet confirma l'eliminació del pla que hauria introduït peatges a les autopistes de tot l'Estat, una mesura que el govern espanyol va combatre a Brussel·les amb l'oferiment d'un pla alternatiu que incloïa una reestructuració i un fort impuls a la xarxa ferroviària.

La Moncloa i la CE van tancar el pacte el passat 21 de setembre, però només faltava ratificar certs punts i tancar matisos. La injecció econòmica que rebrà l'estat espanyol suposarà el tercer pagament immers en el marc del Pla de Recuperació: seran 7.700 milions en transferències i 83.200 milions en préstecs.

Els diners restants, els 2.600 milions d'euros que queden, arribaran a través del nou mecanisme per a finançar la transició verda a la Comissió Europea, anomenat RepowerEU. Rebre aquesta tercera partida obre la porta a l'estat espanyol a poder sol·licitar "de manera imminent" un quart pagament de 10.000 milions d'euros. Fins ara, l'estat espanyol ja ha rebut 37.036 milions en ajudes per part de la Comissió Europea. 

La vicepresidenta primera i ministra d'Afers Econòmics i Transformació Digital en funcions, Nadia Calviño, ha celebrat la llum verda per part de Brussel·les a l'addenda del Pla de Recuperació d'Espanya. "Avui fem un pas important per posar en marxa la segona fase de pla de recuperació", ha aplaudit Calviño. "Amb aquests recursos podrem reforçar els projectes que ja estan en marxa i culminar l'ambiciós programa d'inversions fins al 2026", ha afegit la vicepresidenta primera. 

Què inclou aquest nou pla?

El nou pla incorpora la simplificació dels procediments de concessió de permisos per a la producció d'energies renovables i per a les infraestructures de la xarxa elèctrica, així com set noves inversions en energia renovable i transició ecològica, com ara un sistema de suport a la producció i adopció d'hidrogen renovable o un sistema de subvencions per donar suport a la cadena de valor de l'energia renovable i l'emmagatzematge d'energia, entre d'altres.

A més, la revisió modifica 52 mesures del pla original justificades per "circumstàncies objectives" com les pertorbacions a la cadena de subministrament, la guerra d'agressió de Rússia contra Ucraïna i l'impacte durador de la Covid-19; la manca de demanda i l'augment dels preus a causa de l'elevada inflació o les dificultats jurídiques o tècniques inesperades han fet modificar alguns elements o endarrerir l'aplicació.

Per què no hi haurà peatges?

El govern espanyol va establir amb Europa el compromís de l'entrada en vigor d'una llei de mobilitat sostenible per millorar "la planificació, la coordinació i l'eficiència de les polítiques de transport públic, donar suport a la digitalització del transport i l'ús del transport públic".

Asseguren que tot plegat també "comprendrà mesures específiques per promoure el transport ferroviari de mercaderies, que contribueixi a reduir les emissions del transport terrestre de mercaderies". Són punts clau per evitar que s'implementin els peatges: impulsar una millora substancial de la xarxa de trens de l'estat espanyol. 


[plantillavirals]