Canvis a la ITV: aquests són els vehicles que no l'hauran de passar a partir de l'1 d'octubre

La nova normativa de vehicles històrics entrarà en vigor l'1 d'octubre i permetrà als conductors agilitzar els tràmits per no haver de passar la inspecció

Un treballador, passant la ITV d'un vehicle
Un treballador, passant la ITV d'un vehicle | Europa Press
Redacció
23 de setembre de 2024, 12:03
Actualitzat: 12:03h

La Inspecció Tècnica del Vehicle, més coneguda com a ITV, és un dels grans maldecaps que tenen els conductors. Encara que sembli un procediment de rutina, que pot no generar molts problemes o que, directament, mai li passaran a un mateix, acaba requerint atenció per part dels usuaris. Demanar cita és una de les grans aventures a les quals s'enfronten, ja que si no es calcula amb suficient marge es pot arribar a caducar el permís per conduir. I no, encara que hi hagi una cita demanada no està permès circular. I per què és tan important? Perquè cal seguir al peu de la lletra la periodicitat de les revisions: a partir del quart any de la data de matriculació, entre el quart i el desè any, ha de passar la ITV cada dos anys. Si supera la dècada, cada any.

Per a poder preservar en bon estat les carreteres, reduir el risc d'accidents de trànsit i altres problemes de mobilitat, els ciutadans cal que tinguin en compte l'antiguitat del seu vehicle i tinguin presents els nous requisits que estableix el nou reglament de vehicles històricsque entrarà en vigor l'1 d'octubre. Entre altres qüestions, determina que els automòbils que superin els 60 anys d'antiguitat no hauran de passar la ITV. Tampoc ho hauran de fer aquells ciclomotors que estiguin classificats "com a històrics". És igual la seva antiguitat: no els caldrà passar la inspecció. 

Quins són els vehicles històrics?

Aquest reial decret, del 10 de setembre, estableix que tots aquells models i exemplars amb una antiguitat que superi els 30 anys es considera vehicle històric. Ara per ara, hi ha uns 47.000 exemplars a tot l'estat espanyol, segons les dades de la Direcció General de Trànsit (DGT) de 2023. Només uns 6.000, gairebé un 13%, decideixen sotmetre's a la prova de la ITV. En aquest sentit, un 84% d'aquests sis mil superen la inspecció en el primer intent. La majoria dels que no la passen tenen problemes amb els frens, la senyalització i problemes de suspensió, rodes o eixos. 

El nou reglament també contempla que els vehicles històrics puguin circular per la zona de baixes emissions (ZBE), però sota els termes i condicions que cada municipi, a través del seu consistori, estableixi a través de les seves directrius municipals. Ara bé, aquest reglament estableix un límit de circulació: no més de 96 dies l'any. La darrera novetat és que la nova normativa agilitzarà els tràmits per a poder catalogar un vehicle com a històric, a més de rebaixar-ne substancialment els costos: passarà de costar uns 800 euros a menys de 30 euros. La previsió és que en un any augmentin fins als 120.000 vehicles d'aquestes característiques.