Cara i creu de la independència de Catalunya als Països Catalans

Debat a l'UCE: Representants del País Valencià, Illes Balears i Franja de Ponent temen un increment de l'espanyolisme | A Catalunya Nord es considera que un estat català només els pot beneficiar

Publicat el 21 d’agost de 2014 a les 16:32
Taula de debat sobre la repercussió d'independència als Països Catalans Foto: Jordi Palmer / Nació Digital

La repercussió del procés sobiranista a la resta dels Països Catalans ha estat objecte de debat aquest dijous a la 46a edició de la Universitat Catalana d'Estiu de Prada (Conflent), on representants de les Illes Balears, M. Antònia Font -STEI Intersindical-; País Valencià, Ferran Suay -Acció Cultural del País Valencià-; Franja de Ponent, Francesc Ricart -Casal Jaume I de Fraga-; i Catalunya Nord, Joan Becat -professor emèrit de la Universitat de Perpinyà-, han desenvolupat els seus punts de vista sobre l'afectació a cada territori davant la possible independència de Catalunya a curt termini.
 
De fet, els quatre ponents han mostrat les dues línies possibles d'afectació, la negativa i la positiva, ja que mentre a la Franja, al País Valencià i a les Illes Balears, hi ha el temor que l'ofensiva espanyolista incrementi la seva pressió sobre els sectors catalanistes, a la Catalunya del Nord creuen que França podria ser un aliat d'una Catalunya independent per interessos econòmics. Això sí, tots quatre han coincidit en el fet que Catalunya "hauria de liderar" a la resta de territoris de parla catalana.

Temor a que creixi l'espanyolisme
 
"Tinc por que si Catalunya sigui independent nosaltres no siguem víctimes d'una pressió més gran per part de l'administració aragonesa i dels que estan organitzats en contra de la llengua i aquesta por plana entre la gent", ha assegurat Francesc Ricart en referència a la Franja de Ponent, una por compartida al País Valencià, on segons Ferran Suay "hi ha gent que té por que l'espanyolisme es faci encara més salvatge, que ens maltractin més", citant exemples com la política d'Alberto Fabra, "que obliga els ajuntaments a aprovar una moció contra les ingerències de Catalunya", un fet que s'ha trobat amb la resposta dels empresaris, que li recorden "que els catalans són molt bons clients". 
 
Per la seva banda, la representant balear, Maria Antonia Font ha assegurat que el procés català "es veu amb molta il·lusió" a les illes i ha confiat l'esperança que amb la independència del Principat, almenys "una part del territori se salvarà i s'expressarà i es realitzarà segons la seva identitat catalana".
 
Més optimista ha estat Joan Becat, que considera que el ressò del procés ha variat a Catalunya Nord, passant de "l'hostilitat manifesta" a un creixement de la "curiositat, simpatia i incredulitat sobre els que passarà al final", de tal manera que ara, "ningú no s'espanta, però no entenen les raons del procés" i advertint que "la posició de França serà determinant per la independència de Catalunya per al reconeixement internacional perquè és el segon a nivell econòmic però el primer a nivell d'influència política". A més, Becat ha assegurat que si Catalunya "exerceix d'estat, en sortirem beneficiats", i ha demanat que Catalunya sigui "el cap digne de la catalanofonia com França ho és de la francofonia.