Cau a la Zona Franca un dels principals punts de venda de drogues

Publicat el 14 de maig de 2014 a les 11:15
El detingut s'hauria desfent de la droga a través d'una connexió que havia fet al lavabo. Foto: Mossos d'Esquadra

Els Mossos d'Esquadra han desmantellat a la Zona Franca un pis que actuava com un dels principals punts de venda de drogues de Barcelona. L'operatiu es va dur a terme el passat 8 d'abril i va culminar amb la detenció d'un home de 31 anys, de nacionalitat paraguaiana i veí de Barcelona. La finca tenia la porta blindada amb reforços i disposava d'un espiell de videovigilància connectat a un parell de televisió per controlar què passava al replà de l'edifici i mantenir contacte amb els col·laboradors que vigilaven a baix. El grup estava molt jerarquitzat format per una part que captava nous clients; els venedors, que controlaven l'estoc; i el detingut, que comprava la droga i pagava els col·laboradors.

Darrerament, els Mossos han fet diversos operatius de control de tràfic de substàncies estupefaents i tinença d'armes en aquesta zona que han permès detenir diverses persones relacionades amb un mateix clan familiar i amb la intervenció de grans quantitats de droga, sobretot cocaïna, armes i vehicles d'alta gamma. Els agents van observar com, malgrat un increment de la pressió policial la zona, hi havia un increment de compradors al barri, fet que generava problemes d'inseguretats i un increment dels furts i robatoris amb violència. Per això, van muntar un dispositiu de prevenció de consum de drogues per dissuadir compradors i localitzar el punt de venda.

Els agents van comprovar que la porta de la finca estava blindada amb reforços i disposava d'un espiell amb videovigilància connectat a un aparell de televisió amb l'objectiu de controlar el que passava al replà del edifici i mantenir un contacte directe amb els col·laboradors que vigilaven a baix. A banda, la porta disposava d'una finestreta usada per l'intercanvi de diners i substàncies. Darrera la porta hi havia una reixa d'acer que s'obria amb clau per tal de dificultar l'accès al domicili. També va detectar que el grup de traficants estava jerarquitzat i que gaudia de fortes mesures d'autoprotecció.

En el nivell inferior de la jerarquia hi havia un grup de gent que es dedicava a fer tasques de vigilància amb diversos objectius: captar nous clients per indicar-los on es venia la droga, controlar la presència policial i assegurar-se que no hi havia conflictes entre compradors (molts dels quals amb síndrome d'abstinència) per tal de no cridar l'atenció i no generar queixes veïnals. En un segon nivell hi havia els venedors, que es dedicaven a vendre el material, controlar-ne l'estoc i, en el cas de ser localitzats, fer desaparèixer la droga. En l'últim nivell es trobava el gestor del pis, que es dedicava a comprar la droga i pagar els seus col·laboradors. Aquesta entrada va permetre desmantellar el pis franc i detenir al presumpte venedor per un delicte de tràfic de substàncies estupefaents quan intentava fugir despenjant-se per la balconada.

El presumpte autor s'hauria desfet de la majoria de la droga que hi havia al pis a través d'una connexió que havien fet al lavabo que permetia llençar les drogues directament a les canonades d'aigua per fer-les desaparèixer. Malgrat això els Mossos van trobar petites quantitats de drogues amagades, substància de tall i una balança de precisió. El detingut, que ja va passat a disposició judicial, ha ingressat a presó. Els Mossos d'Esquadra no descarten més detencions relacionades amb aquests fets.