El «cometa del segle» s'apropa a la Terra i serà visible des de Catalunya

La comunitat científica espera l'arribada del cos celeste, que viurà el moment més delicat amb l'apropament al Sol, quan tindrà un risc elevat de desintegrar-se

Imatge d'arxiu d'un cometa
Imatge d'arxiu d'un cometa | Frank Zinsli / Unsplash
Redacció
18 de setembre de 2024, 13:55
Actualitzat: 13:57h

El món de l'astronomia viurà en els pròxims dies un moment molt esperat. El cometa C/2023 A3 o Tsuchinshan-ATLAS s'aproparà a la Terra i serà visible des dels dos hemisferis, igual que es podrà presenciar des de Catalunya. Aquest cos celeste ha estat denominat per la comunitat científica com a "cometa del segle" per les expectatives que té posades, ja que és un dels més brillants dels últims cent anys.

L'únic impediment ara mateix és que el cometa sobrevisqui el que queda de setembre, especialment quan el dia 27 s'apropi al Sol i tingui un risc més elevat de desintegrar-se a causa de les altes temperatures. Si ho fa amb èxit, els càlculs dels experts apunten que serà visible entre el 12 i el 13 d'octubre.

El "cometa del segle" va ser descobert per astrònoms de la Xina a principis de 2023 i es preveu que el seu pas per la Terra sigui únic, a diferència del cometa Halley, que torna al nostre planeta cada 75 anys. Arran del rastreig des que es va descobrir, es pot veure com ha anat augmentant la seva brillantor mentre s'ha apropat al Sol.

La revista National Geographic ha citat alguns dels punts de l'Estat en què es podrà observar de millor manera el cometa i ha mencionat l'entorn del Parc Astronòmic del Montsec, a Àger. "La meca astronòmica de Catalunya", segons la publicació, permetrà veure el cos celeste per l'escassa contaminació lumínica dels voltants. El Mont Toro de Menorca també és un altre dels punts dels Països Catalans que permetran veure adequadament el "cometa del segle".