Detingut un depredador sexual menor d'edat que assetjava una vintena de joves des de Barcelona

Una operació de la policia espanyola desarticula una xarxa de perfils falsos creats per un nen de menys de 18 anys

Publicat el 10 d’abril de 2024 a les 11:57

Una operació de la policia espanyola ha aconseguit detenir un depredador sexual que havia assetjat més de vint víctimes arreu de l'Estat, algunes d'elles menors d'edat. La qüestió és que el depredador també tenia menys de divuit anys.  L'arrestat va suplantar la identitat d'un noi de Barcelona i va fer servir fotografies seves per crear falsos perfils des dels quals operava. Contactava amb les noies a través d'una coneguda plataforma per lligar i després les extorsionava sexualment mitjançant un altre canal. A més, havia demanat a diferents persones que s'obrissin perfils per ell, donat que algunes xarxes ja no li permetien crear-ne de nous.

La investigació es va iniciar arran de diverses denúncies registrades a diferents províncies de tot l'Estat. Les indagacions policials van permetre localitzar i detenir el jove. La investigació l’han dut a terme agents de la Unitat Central de Ciberdelinqüència de la Policia Nacional. Quan els agents van tenir coneixement dels fets, van començar un estudi minuciós per trobar similituds entre les denúncies que poguessin compartir autoria. En aquest sentit, no van trigar a aïllar una sèrie de característiques úniques com ara el modus operandi, els noms d'usuari emprats o la manera de sol·licitar les imatges de contingut sexual i d'amenaçar les víctimes, amb crueltat especial.

On va actuar el depredador?

Això va permetre als agents recopilar fins a vint-i-dues denúncies interposades a Policia Nacional per tot l’Estat. En concret se’n van rebre a Oviedo, Barcelona, Palència, Madrid, Palma de Mallorca, Torrejón de Ardoz i Granada. Alhora, la policia va detectar nexes comuns a totes elles.

En un primer moment les indagacions es van centrar en un jove la foto del qual apareixia als perfils de xarxes socials des dels quals s'estaven fent els fets delictius. Tot i això, després de diverses gestions, els agents van acreditar la seva innocència comprovant que algú estava usurpat la seva identitat i utilitzant les seves fotos sense el seu coneixement ni consentiment. Va ser a partir d'aquest moment, i després d'acreditar que darrere les denúncies hi havia el mateix autor, quan va començar la col·laboració coordinada de tots els investigadors de les províncies implicades.

La dificultat de l'operació ha radicat en l'existència de molts perfils diferents des dels quals es feien els fets. A més, les adreces IP des de les quals els obrien i accedien a ells es gestionaven a múltiples punts de l’Estat, sense mostrar els seus titulars relació aparent entre ells.