Divuit anys dels aiguats del 1994 al Camp de Tarragona

Publicat el 10 d’octubre de 2012 a les 07:31

 

El temporal del 10 d’octubre de 1994 va afectar bona part de Catalunya, sobretot al prelitoral, amb desbordaments de molts rius i rieres; però els registres van ser especialment extraordinaris, sobretot, a les Muntanyes de Prades i al Montsant.
 
Va ploure molt, sobretot a les capçaleres de les rieres i rius, no a tot el Camp de Tarragona. Segons a quin observatori, però. A Porrera i a Alforja es van superar els 400 mm. Aquell dia es van acumular 450 mm a Alforja (on van caure 240 mm en només dues hores i mitja), 415 mm a Porrera (on van caure 120 mm en una hora), 397 mm a Cornudella de Montsant, 350 mm a l’Espluga o 300 mm a Vilaplana. A la Mussara es van sumar més de 500 l/m², segons un bidó, i les rieres d’Alforja, Riudoms i Riudecanyes van baixar amb molta força. El pantà, encara sort que estava gairebé buit, ja que es va omplir en tres hores i va poder contenir la riuada; si no, el poble de Riudecanyes hauria patit. El riu Francolí es va desbordar per la gran quantitat d’aigua que va rebre del riu Brugent (veg. foto). Malauradament, també hi va haver moltes destrosses materials valorades en més de 15.000 milions de pessetes i, sobretot, cal lamentar els 10 morts.
 
Per veure els efectes de les rierades, i com que una imatge val més que mil paraules, aquí tenim algunes imatges de diferents rius i rieres de les comarques del Camp de Tarragona:
 
El Francolí a Montblanc (font: Arxiu comarcal de la Conca de Barberà)

Destrosses de la riera d'Alforja al seu pas per Cambrils, quan ja afluixava la riera (Biblioteca de Cambrils)
 Riu Cortiella a Porrera, on van caure més de 400mm (Generalitat de Catalunya)

Desembocadura del Francolí al Port de Tarragona, on és va endur el pont (Gencat)

Aiguabarreig dels rius Brugent i Francolí a la riba (El Pati)

El francolí a Tarragona, on es va desbordar inundant el barri del Serrallo (TV3)
 
Tot això ens porta a una reflexió profunda que cal fer-nos cíclicament: estem preparats per a temporals així? Personalment crec que l’ésser humà sempre ensopega amb la mateixa pedra una, dues, tres... vegades; per tant, crec que no estem preparats i que, si es dóna un episodi similar, tornarem a lamentar víctimes, com ha passat ara fa només dues setmanes amb el temporal a Múrcia i Andalusia.

Eloi Codina  és l'autor de  MeteoCod , llicenciat en Geografia (URV), i graduat superior en Meteorologia i Climatologia per la Universitat de Barcelona (UB)


Segueix a Eloi Codina a Twitter:
[twitterfollow]Eidan9[/twitterfollow]

Més informació a delCamp.cat