El col·lapse a les autoescoles catalanes: 62.000 persones a la cua per fer l'examen pràctic de conduir

La Federació Catalana d'Autoescoles critica la gestió de la DGT, que ampliarà de manera puntual la plantilla d'examinadors, però amb efectius insuficients

Publicat el 25 de març de 2024 a les 11:01
Els alumnes de les autoescoles de Catalunya que ja hagin superat l'examen teòric del carnet de conduir i vulguin fer el pràctic han d'esperar gairebé cinc mesos. Segons explica TV3, la falta d'examinadors de la Direcció General de Trànsit (DGT) en terres catalanes genera un tap descomunal que suposa una llista d'espera de 62.000 persones que no tenen data per examinar-se. A més, poden arribar a tenir fins a nou mesos de demora a la pràctica. Si desgranem les dades per les principals capitals, la situació es manté igual de greu.

Només a Barcelona hi ha 45.000 alumnes en llista d'espera, a Girona i Tarragona més de 6.000 i a Lleida gairebé els 4.000. El crit d'ajuda el fan des de la Federació Catalana d'Autoescoles, que a través de la televisió pública catalana, reclamen reforçar els examinadors al país. Veuen insuficient el compromís de la DGT per ampliar la plantilla, perquè només ho fa "en moments puntuals".

Des de les escoles asseguren que estan "en una situació crítica" i, fins i tot, algunes hauran de tancar tot i l'elevada xifra d'alumnes que esperen per fer l'examen pràctic per treure's el carnet de conduir. Per què? Doncs perquè fa efecte acordió: si els alumnes no poden fer el test, tampoc faran pràctiques i si no poden fer pràctiques, no els cal l'autoescola. Carreguen des de TV3 els perjudicis que pateixen, no només les empreses, sinó les persones que volen i necessiten el carnet.

Possible rebaixa als 17 anys de l'edat per conduir

Aquesta situació es podria agreujar encara més en els pròxims temps si s'aprova una nova mesura des d'Europa. En concret, la Unió Europea encarrilava ja el febrer la rebaixa als 17 anys de l'edat per conduir. El Parlament Europeu veu des de fa més d'un mes amb bons ulls avançar l'edat per conduir turismes i camions als 17 anys si el conductor va acompanyat d'un adult "amb experiència".

Després d'una votació celebrada el mateix febrer, l'Eurocambra va aprovar la seva posició de cara a les negociacions amb els estats per revisar les normes sobre el permís de conduir i l'intercanvi transfronterer d'informació sobre les infraccions de trànsit relacionades amb la seguretat viària. Els legisladors de la UE intentaran arribar a un acord en els pròxims mesos per modificar la normativa, però ja d'entrada estan d'acord en la rebaixa als 17 anys de l'edat per conduir.