
El Tribunal Constitucional espanyol considera que les execucions hipotecàries que permeten als bancs quedar-se un immoble per l'impagament de la hipoteca no són inconstitucionals perquè no vulneren els drets fonamentals dels afectats. Així ho expressa en una acta que rebutja estudiar un recurs d'inconstitucionalitat presentat pel jutjat de primera instància número 2 de Sabadell al·legant que el sistema actual vulnera el dret a un habitatge digne, a la tutela judicial efectiva i a la igualtat processal.
El dictamen també adverteix que l'actual model d'execució hipotecària és "de l'exclusiva competència" del Govern i recorda que el recurs d'inconstitucionalitat no pot utilitzar-se de forma "genèrica". El Tribunal considera que la regulació actual de les execucions hipotecàries no deixa els propietaris desemparats perquè poden suspendre el procés amb el pagament, la subhasta de l'immoble o iniciar un procés judicial en què un magistrat determina quina de les parts té la raó.
La resolució del Constitucional arriba en plena onada de desnonaments que topen amb una important resistència ciutadana. Un dels darrers, va deixar aquest dilluns deu ferits i 40 denunciats quan la protesta veïnal va acabar amb una forta càrrega dels Mossos d'Esquadra. Els primers denunciats per oposar-se a un desnonament van ser 13 veïns de Vic que es van oposar a una ordre el passat mes de febrer.
Gay puntuaitza la resolució
L'acta també inclou un vot del magistrat Eugeni Gay, que critica que la resolució no té en compte l'actual context econòmic i les diferències que existeixen respecte dels anys 80 quan es va fixar la norma.
Gay adverteix que "seria necessari examinar si els preceptes qüestionats a la llum del nou context econòmic i social són compatibles amb els drets recollits a la Constitució".
Així mateix afirma la "globalitat" de l'economia actual fa que "l'enginyeria financera" sigui molt més "complexa i impossible de sotmetre a un control" que pogués preveure el procés de "deriva" en què es troba.