El govern espanyol arrenca el pla per implantar peatges a les autovies a partir de 2024

La mesura va en la línia de la resta de països de la Unió Europea i és un compromís amb Brussel·les a canvi dels fons europeus

Publicat el 23 d’agost de 2022 a les 13:05
El govern espanyol ja ha iniciat els tràmits per estudiar les diferents possibilitats encaminades a introduir un nou sistema de peatges a totes les autovies a partir del 2024, tal com es va comprometre amb Brussel·les a canvi de rebre els fons europeus valorats en 70.000 milions d'euros. La Direcció General de Carreteres, dependent del Ministeri de Transports, ha encarregat a la consultora pública Ineco l'elaboració de nou informes per valorar un nou sistema de finançament de les carreteres.

El cost d'aquests serveis ascendirà a 1,4 milions d'euros i el termini establert serà de 10 mesos. El juny passat, la ministra Raquel Sánchez va descartar iniciar el debat amb el sector per començar a dissenyar aquest pla, amb l'objectiu de donar prioritat a la situació econòmica, llastrada tant per la pandèmia com per la guerra a Ucraïna.

D'aquesta manera, el 10 de juny es va formalitzar el contracte intern entre la Direcció General de Carreteres i Ineco, i el 10 d'agost passat aquesta empresa va adjudicar els serveis de consultoria a KPMG. Tots els documents apunten l'any 2024 com el primer en què podrien implantar-se els peatges.

L'executiu estatal defensa que aquest pla respon a les recomanacions específiques fetes a Espanya en el marc del Semestre Europeu 2019-2020 i a l'alineament amb les agendes estratègiques de la Unió Europea, la majoria de països de les quals (Itàlia, França o Portugal) s'apliquen peatges de manera generalitzada.

Un dels primers elements que s'analitzaran en aquests informes serà si s'adopta un sistema de vinyetes, amb què es paga una quantitat fixa a l'any per poder circular, o de peatges, que dependrà de la distància que es recorre a cada moment.