L'Agència Catalana de Consum ha proposat sancionar Renfe amb 700.000 euros per vulnerar els drets dels consumidors en considerar que hi va haver manca d'informació als viatgers i d'atenció al client arran de l'avaria a l'R2 sud el passat mes de maig causada per un incendi en un quadre de senyals a Gavà (Baix Llobregat). Concretament, Consum va observar deficiències en la informació als usuaris en relació amb l'alteració del servei, els horaris i els transports alternatiu; va detectar punts d'atenció al client tancats, que es venien bitllets a les màquines automàtiques per a trajectes suprimits o que s'anunciaven com a directes o semidirectes quan en realitat s'acabaven aturant a totes les estacions.
La Generalitat imputa a l'operadora el càrrec de "realitzar pràctiques deslleials, per acció o per omissió" que va fer que els usuaris estiguessin mal informats a l'hora de comprar bitllets. Per Consum, és una infracció molt greu "atesa l'alteració social produïda" i la "desconfiança que s'ha generat en els consumidors envers aquest servei ferroviari i la situació de predomini que Renfe té en el mercat". El mes de maig, l'Agència Catalana de Consum va iniciar tres expedients sancionadors a Barcelona, Tarragona i les Terres de l'Ebre per infraccions molt greus i ja va avisar que les multes podien oscil·lar entre 100.001 i un milió d'euros, d'acord amb el règim sancionador del Codi de Consum.
Els inspectors es van desplegar el dia 3 d'aquell mes a les estacions de Rodalies de Barcelona-Sants, el passeig de Gràcia, el Camp de Tarragona, Reus i l'Aldea-Amposta-Tortosa per comprovar si Renfe donava compliment a les seves obligacions amb els consumidors i si duia a terme les mesures oportunes per minimitzar les conseqüències de la incidència. La proposta de sanció de 700.000 euros només fa referència al primer expedient, mentre que els altres encara continuen en tràmit. Això podria fer pujar encara més l'import total de la possible sanció si Consum determina més irregularitats.
L'avaria es va produir el passat 1 de maig a Gavà i tot i que inicialment Adif ho va atribuir a la caiguda d'un llamp -el Meteocat va descartar ràpidament aquesta possibilitat- després va concloure que s'havia produït pel trencament d'un fil de la catenària i a la vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions en produir-se un robatori que no va poder ser detectat automàticament. La darrera revisió es va produir el 26 d'abril i la incidència va tenir lloc el dia 1 de maig.
Com a conseqüència de l'incendi, la circulació de l'R2 sud va quedar greument afectada i durant unes tres setmanes hi van circular, de forma progressiva, entre un i quatre trens per hora i sentit fins que el 20 de maig es va poder restablir el servei. A la zona, els treballs es van allargar durant 18 dies per analitzar els danys i reparar la infraestructura. A més de reparar el fil de contacte, es van reposar vuit quilòmetres de cable, entre d'altres.
Renfe comparteix les culpes amb la Generalitat
Al seu torn, Renfe ha assegurat aquest dimarts que totes les modificacions del servei de la incidència de Gavà el maig passat es van consensuar amb la Generalitat, que és la titular del servei. Així ho indiquen fonts de l'operadora, que indiquen que es va fer un esforç per garantir la mobilitat i per mantenir informats els clients a través de tots els seus canals de comunicació i atenció al client tot i la complexitat de la situació.
La companyia té previst analitzar la proposta de sanció amb la Generalitat -com a titular del servei- i estudiar les mesures que cal adoptar. Renfe ja disposa de la notificació de Consum i ara té deu dies per presentar al·legacions. El termini màxim legal per resoldre els expedients sancionadors és d'un any i, per tant, podria ser que no s'executés fins al maig del 2024, segons apunten fonts del Departament d'Empresa.