El jutge denega el permís a l'Ajuntament de Barcelona per inspeccionar el CIE

El magistrat entén que existeixen dubtes sobre "la competència del consistori d'ordenar el tancament del centre en no disposar de llicència d'activitat com a establiment assimilat als d'hosteleria" | El consistori recorrerà la decisió

Publicat el 20 de juliol de 2016 a les 11:11
El jutjat contenciós administratiu número 2 de Barcelona ha denegat a l'Ajuntament de Barcelona l'autorització per entrar al Centre d'Internament d'Estrangers (CIE) de Barcelona per comprovar si està en funcionament i ordenar el seu tancament.

En una interlocutòria, el jutge entén que existeixen dubtes sobre "la competència del consistori d'ordenar el tancament del centre en no disposar de llicència d'activitat com a establiment assimilat als d'hosteleria".

"Aquest conflicte haurà de resoldre's, en el seu cas, a través d'una altra via, però no en un incident sumari d'autorització d'entrada domiciliària", avisa la resolució, que insisteix que el CIE ha funcionat una dècada sense que se li hagi requerit la llicència.

Fa poc més d'una setmana, el govern espanyol va reobrir el CIE malgrat el veto d’Ada Colau, que va demanar el cessament de l’activitat del centre per manca de llicència i per incomplir la normativa antiincendis. El consistori pretenia així fer servir una estratagema legal per evitar que es reobrís la instal·lació, que estava tancada per obres des de feia uns mesos.
 
Tanmateix, el Ministeri de l’Interior va ignorar el veto de l’alcaldessa i va reobrir-lo. Segons el govern, s’havien efectuat “totes les reformes de condicionament” de l’espai i, per tant, res no impedia tornar a restablir-ne l’activitat. Per a l’Ajuntament i per a la resta d’entitats socials que defensen la clausura del CIE, el centre està des del 2006 “en situació irregular i fora del dret”. 

Acte "precipitat" 

El jutjat subratlla en la resolució que en l'ordre de cessament s'informa que es pot interposar contra aquest un recurs d'alçada, per la qual cosa veu "precipitat" demanar una autorització judicial per comprovar si s'ha executat aquest acte quan encara no és ferm, segons el jutjat.

Ressalta que és un "fet públic i notori" que el CIE està novament en funcionament i que ja ha començat a rebre els primers interns, i considera que, per comprovar aquesta circumstància, no es requereix l'autorització sol·licitada per inspeccionar el centre.

A més, assenyala que no consta cap firma a l'expedient administratiu adjuntat en què s'ordena el cessament d'activitat, i que resulta "especialment significatiu" que no s'hagi inclòs l'informe sobre la viabilitat jurídica de l'ordre de cessament del CIE, cosa que qualifica d'anòmal. 

Barcelona recorrerà la decisió 

El tinent d'alcalde Jaume Asens ha assegurat que l'Ajuntament té intenció de recórrer contra aquesta resolució, però que paral·lelament buscaran aquestes vies alternatives per provar administrativament que el CIE funciona com a tal per ordenar-ne el precintament.