Quin és el futur dels mitjans de comunicació? Desapareixeran tal com els coneixem avui i es transformaran? Però, sobretot, en què es transformaran? Mirem als ulls de l'elefant de la comunicació. Provem de desmuntar els futurs incerts que es contemplen i incidim en aquelles oportunitats de millora dels mitjans.
Les periodistes Irene Ramentol i Laura Sánchez i Vila raonen sobre la incorporació dels creadors de contingut a les redaccions i els beneficis que extreuen els mitjans de comunicació d'això. Amb intervencions de la influencer Juliana Canet, parlen sobre els formats, els seguidors i les necessitats que comparteixen mitjans i creadors de contingut.
"Jo no crec que sigui estrictament necessari que els mitjans de comunicació necessitin als creadors de contingut. El contingut d'internet no només l'han de crear les persones que ja tenen repercussió a les xarxes, ho poden fer també periodistes. No crec que els mitjans estiguin envellint, al contrari, estan trobant noves maneres d'arribar al públic", afirma Canet.
Els continguts d'Internet van emmarcats en els formats: pòdcasts, newsletters, reels, explainers... Tota una varietat de formes que es comparteixen fins a l'avorriment. La Mar Manrique, periodista especialitzada en tendències i mitjans de comunicació afirma que l'evolució de consum ha canviat: "ara la major part del dia la passem enganxats al mòbil, és normal que la tendència de consum es dirigeix a les xarxes socials. Els mitjans ja han entrat en elles. El fet que les notícies s'adaptin a aquestes tendències, és imprescindible".
Seguir les tendències pot mantenir els lectors en els mitjans, però, segons Manrique, el que marca la diferència entre les audiències és la manera com es tracten els temes i el valor periodístic que hi ha darrere. El director de la revista de llarga distància, 5W, l'Agus Morales ho té clar: "El periodisme que té sentit és el que té context, el que té valor humà. Aquesta és la nostra forma de treballar, l'slow journalism. Nosaltres escrivim per gent que no només vol estar informada, sinó que també volen saber".
El futur dels mitjans de comunicació està en els esforços, el temps i els diners en generar formats que captivin els lectors. És una tasca difícil, però no impossible. Així ho diu la Janira Planes, especialista a trencar la bretxa entre l'anomenada Generació Z i les marques mitjançant estratègies de contingut: "Explicar la informació des d'un to més d'Internet i també amb formats més cibernètics, ara mateix, connecta més amb les audiències".
Mira i escolta el tercer episodi de l’Elefant, coproduït amb la Universitat de Vic (UVic-UCC), a les principals plataformes: Spotify, YouTube, Ivoox, Apple i Google Podcast.
El president de la Diputació de Lleida, a favor de la independència
Quin és el futur dels mitjans de comunicació? En parlem al pòdcast l'Elefant amb periodistes i creadors de contingut com Janira Planes, Mar Manrique o Agus Morales
ARA A PORTADA
Publicat el 18 de juny de 2012 a les 14:26
Et pot interessar
-
Societat Una Barcelona amb vuit zones clau per créixer econòmicament i «donar resposta» als aranzels
-
Societat Gairebé 167.000 alumnes de 6è de primària i 4t d'ESO fan les competències bàsiques
-
Societat Més de deu quilòmetres de cues a l'AP-7 per un accident al Vallès
-
Societat Moren dos corredors durant la Mitja Marató de Madrid
-
Societat Tres avaries simultànies afecten diverses línies de Rodalies