La nova empresa de Rodalies de Catalunya ja té els fonaments situats. Després de quatre mesos de negociacions intenses, Estat, Generalitat, Renfe i ERC han pactat els fonaments de la societat mercantil que operarà el servei de Rodalies a partir de l'any vinent. El capital social inicial serà de dos milions d'euros, que garanteix la viabilitat del projecte per arrencar; tindrà un repartiment d'accions inicial del 50,1% per a Renfe i el 49,9% per a la Generalitat; i un consell d'administració de nou membres amb majoria catalana: cinc seran nomenats a proposta de la Generalitat i quatre per a Renfe. Dels quatre de Renfe, un serà per als sindicats i dels cinc de la Generalitat, un serà el president. La seu social serà a Catalunya.
Tant la consellera de Territori, Sílvia Paneque, com el secretari d'Estat de Transports, José Antonio Santano, han ressaltat la "fita històrica" que suposa l'anunci d'aquest dijous i que avança en el compliment dels acords d'investidura tant a Catalunya com a Espanya. Les dues parts també han ressaltat el paper "protagonista" d'ERC. "La voluntat del Govern és millorar el servei, la infraestructura, el material rodant i les eines de governabilitat", ha indicat Paneque. "La Generalitat tindrà un protagonisme indiscutible i és fonamental per millorar la proximitat", ha afegit Santano. La nova empresa es fonamenta en el consens i la col·laboració entre les parts, també a l'hora de prendre decisions sobre el rumb de la companyia i el servei que s'haurà de prestar.
Tots dos dirigents han defugit un possible escenari de canvi de govern a la Moncloa, en un moment de crisi profunda al PSOE, i si això podria alterar els calendaris o el futur del traspàs. "No contemplem ni en el curt ni en el mitjà termini un canvi de govern; en els futurs governs hi haurà una empresa constituïda, amb unes regles, i qualsevol canvi implicarà l'acord entre governs i sindicats", ha afirmat la consellera. A tall d'exemple, el primer traspàs de Rodalies es va pactar l'any 2010 i els successius governs del PP no ho han revertit. Les parts confien que, en cas de canvis a l'Estat, el traspàs pactat i els passos fets no es puguin tirar enrere.
Lideratge català i majories qualificades
Les parts han destacat que la gestió des de la proximitat permetrà millora el servei. La nova empresa "serà catalana" i tindrà lideratge català. Hi ha cinc documents: la memòria justificativa amb els objectius de la nova companyia; el pacte entre socis, que estableix la majoria accionarial de Renfe; els estatuts, que determinen entre d'altres el sistema de majories per a la presa de decisions; el pla d'actuació i la memòria econòmica. Precisament, dins de la voluntat de consens i col·laboració que ha presidit les negociacions, aquests estatuts estableixen un sistema de majories per gestionar la nova operadora i mecanismes per evitar bloquejos. Les decisions estratègiques de l'empresa es prendran per majories qualificades, tal com fixa també la llei de societats, però tant la Generalitat com Renfe i ERC no volen que això s'interpreti com una via per al bloqueig, sinó per fer avançar la nova companyia des del consens.
Ara, dins de Renfe; en el futur, no se sap
Els documents acordats fixen la nova empresa estarà dins del grup Renfe, perquè la majoria accionarial serà de Renfe, almenys d'entrada. Això és fruit de l'acord que es va assolir fa uns mesos amb els sindicats, davant la pressió dels treballadors. L'argument que han donat el Govern i el Ministeri, i que té l'aval d'ERC, és que d'aquesta manera es protegeixen els drets laborals i de mobilitat, es facilita l'arrencada de la nova societat pel que fa a llicències per operar i seguretat, i també un "traspàs de coneixement" des de Renfe cap a la nova operadora.
Els acords fixen que aquest acord accionarial serà així "en una primera fase", però no es detalla quan canviarà i tampoc es fa cap referència als dos anys que va demanar ERC. La Generalitat podrà instar un canvi accionarial, però no hi ha una obligació de fer-ho. I en tot cas, es farà d'acord amb els treballadors, que han demostrat tenir força per condicionar la negociació política. En tot cas, tant la Generalitat, com l'Estat i ERC han dit que la nova empresa "no és una filial" de Renfe, sinó una nova operadora amb participació de Renfe. De tota manera, si el capital és majoritari de Renfe, sí que es podria considerar una filial, però el consell de direcció serà de la Generalitat.
Fer que els treballadors no marxin
La nova empresa posarà un èmfasi especial en un dels problemes de Rodalies: el fet que Catalunya no té treballadors propis per operar el servei. Actualment, el 80% dels maquinistes són d'altres punts de l'Estat i molt sovint volen marxar de Catalunya. L'acord vol reforçar el sentiment de pertinença a la nova companyia per evitar que hi hagi tanta mobilitat com ara. La Generalitat ja està formant maquinistes per dependre menys dels treballadors de Renfe. En tot cas, les negociacions s'han fet en estreta comunicació amb els sindicats.
Els pròxims passos fins al gener de 2026
Els pròxims passos, un cop assolit l'acord, és l'aval del consell d'administració de Renfe Operadora i Renfe Viajeros la setmana que ve. Després caldrà l'informe del Ministeri d'Hisenda i, després, l'acord al consell de ministres. En paral·lel, el Departament de Territori ha d'instar un expedient que acabarà a la taula del consell executiu, que avalarà la constitució de la nova empresa. Tot això estarà enllestit abans de les vacances d'estiu. A partir del setembre, es faran els passos normals per constituir la societat, com és la inscripció registral i el nomenament de les persones que formaran el consell d'administració. Tot això porta un cert temps, però l'horitzó temporal acordat és el desembre de 2025, per tal que la nova empresa pugui començar a operar el gener de 2026.