Elogis cap a la figura del fotoperiodista Joan Colom, mort a l'edat de 96 anys

Romeva l'ha definit com a "gran fotògraf" mentre que el conseller de Cultura, Lluís Puig destaca que va ser "renovador del fotoperiodisme"

Publicat el 03 de setembre de 2017 a les 17:02
 Personalitats del món de la política i la cultura han lloat la figura del fotògraf Joan Colom, considerat un dels pioners del fotoperiodisme a Catalunya i que ha mort a l'edat de 96 anys. Entre les reaccions, la del conseller d'Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència, Raül Romeva, qui ha escrit en el seu compte de Twitter: "Va retratar com ningú els carrers d'una BCN desconeguda. Un cronista discret de la ciutat, un gran fotògraf. Descansi en pau". Per la seva banda, el conseller de Cultura, Lluís Puig, ha piulat: "Lamentem la mort del fotògraf barceloní Joan Colom, renovador del fotoperiodisme, referència de la segona meitat del s. XX". També ha tingut paraules de record Gala Pin, regidora del districte de Ciutat Vella de l'Ajuntament de Barcelona. I és que el barri del Raval i la seva gent va ser un dels escenaris més retratats pel fotògraf. "Ens deixa Joan Colom, amb realisme i respecte va portar el veïnat del Raval, protagonista de les seues fotos, arreu del món", ha manifestat Pin.

Nascut el 1921 al carrer de la Verge de la ciutat de Barcelona, Joan Colom i Altemir va créixer al "barri Xino", com popularment es coneix el Raval, i va començar a treballar en un taller de publicitat cinematogràfica. L'any 1957 s'inicià de forma autodidacta en el món de la fotografia ingressant el mateix any a l'Agrupació Fotogràfica de Catalunya (AFC). El 1958 va començar la seva activitat presentant un seguit de fotografies al IV Saló Internacional de Fotografia de Múrcia, i seguidament ja va decantar-se per captar la realitat existent al barri Xino de Barcelona, amb tot un seguit de tècniques –com amagar la càmera i disparar per sota la cintura- per passar desapercebut. Les primeres exposicions arriben al desembre de 1959 a la Biblioteca Espanyola de París amb el grup AFAL, i l'any 1960 en la creació del grup artístic El Mussol, on s'agruparien altres fotògrafs com Jordi Munt, Enric Garcia Pedret, Josep Bros i Jordi Vilaseca. 
 

'El carrer' obra de 1961 de Joan Colom. Foto: Joan Colom / MNAC



Joan Colom va mostrar el seu treball a Oriol Maspons, que el va introduir en el món de l'edició presentant-li Esther Tusquets, responsable de l'editorial Lumen. 'Izas, rabizas y colipoterras', on Camilo José Cela posava la pluma i Colom la fotografia, és fruit d'aquesta època i un llibre determinant i que representa la culminació de la nova avantguarda dels anys 1950-1960. El gran tema de Joan Colom és sempre al carrer i els personatges que el transiten. El resultat són unes imatges que combinen la vida dels barris, sovint marginal, amb el fotoreportatge modern. "Jo faig el carrer. Amb les meves fotografies busco ser una mena de notari d'una època", havia afirmat el mateix Joan Colom.

Amb una trajectòria impecable, se'l considera un dels pioners del fotoperiodisme a Catalunya. De fet, és considerat el gran renovador de la fotografia de postguerra espanyola i l'autor més representatiu de la 'nova avantguarda' dels 50-60, juntament amb Català Roca, Miserachs, Maspons, Pomés i Colita. Colom –que va abandonar voluntàriament la fotografia el 1964 per no tornar-hi fins als anys 90- ha rebut premis com el Nacional de Fotografia, el 2002; la Medalla d'Or al Mèrit Cultural per l'Ajuntament de Barcelona, el 2003; el Premi Nacional d'Arts Visuals de la Generalitat, el 2005, i la Creu de Sant Jordi, el 2006. L'any 2012, el fotògraf va donar tota la seva obra al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC). Es tracta d'un arxiu format per més de 9.000 fotografies en paper, a més de negatius, una pel·lícula de 8 mm i tota la seva documentació personal.

A partir d'aquest dilluns a dos quarts d'una del migdia es podrà donar al Tanatori de Les Corts de Barcelona l'últim adéu a Joan Colom i donar el condol als seus familiars i amics. Dimarts està previst que se celebri una cerimònia de comiat a dos quarts d'onze del matí a l'oratori del mateix tanatori, segons apunten fonts dels serveis funeraris.
 

Joan Colom retratat retratant en una de les imatges que s'exposen al MNAC