Els directors d'escola i institut seran «autoritat pública»

El Govern aprovarà aquest dimarts el decret que en "professionalitza" la figura

Publicat el 02 de novembre de 2010 a les 07:10
Ernest Maragall vol "blindar" la figura del director d'escola i institut. Foto: ACN

El Govern preveu aprovar aquest dimarts el decret de direcció, punt essencial de la política educativa desplegada per la conselleria d'Ernest Maragall des de l'aprovació de la LEC. Posar en marxa estudis reglats per ser director d'un centre educatiu, avaluar la seva tasca al capdavant de l'escola i premiar-los amb un suplement econòmic si han complert els objectius, o dotar-los de la capacitat de sancionar alguns docents del seu centre són algunes de les novetats que inclou un decret que vol "professionalitzar" la figura del director, segons diu el conseller Maragall. Els directors seran considerats ara com una "autoritat pública" i gaudiran de la presumpció de veracitat.

El text també preveu la creació d'estudis reglats que podran cursar els docents que tinguin aspiracions de convertir-se en director del centre. Amb el nou decret, a més, el director jugarà un paper actiu en la configuració de la plantilla del seu centre, ja que pot proposar el perfil necessari i intervenir en els processos de provisió de llocs de la plantilla.

La direcció podrà imposar als docents les sancions corresponents en cas de faltes lleus, i resoldrà sobre les faltes d'assistència o puntualitat no justificades. També se l'ha apoderat per poder obtenir recursos econòmics i materials addicionals per la rendibilització de l'ús de les instal·lacions del centre.

Neix per tant la figura del directiu professional docent per a determinats centres, que tindrà més atribucions, com fixar els complements retributius per major dedicació, innovació i recerca dels docents o decidir sobre la formació que han de fer els mestres o professors del seu centre. L'avaluació del Directiu professional es farà cada any.

Amb la propera aprovació del decret dels estatuts de l'Agència d'Avaluació i Prospectiva de l'Educació de Catalunya s'hauran aprovat, juntament amb el decret d'autonomia i el decret de mapa escolar, els decrets que constitueixen els pilars de la Llei d'educació de Catalunya: autonomia, direcció i avaluació.

La nova norma enforteix la figura del director atorgant-li més competències i més responsabilitats per liderar projectes educatius sòlids per als seus centres. El reconeix com "autoritat pública", que a la pràctica significa que el director gaudeix de la presumpció de veracitat en els seus informes i d'ajustament a la norma en les seves actuacions.