Durant l'any 2022, els segons progenitors (majoritàriament, pares) van demanar 249.361 permisos per naixement, un 52,6% del total. Des de l'any 2021, els permisos de paternitat són iguals que els de maternitat, de 16 setmanes, sis de les quals s'han de gaudir immediatament després del part o resolució judicial d'adopció i, la resta, en períodes successius.
En canvi, els homes només van agafar el 29,8% de les excedències per cura dels fills que es van demanar l'any 2022. En concret, les dones van sol·licitar 33.290 excedències i els homes, 14.175. A aquesta dada cal sumar-hi que el 95,5% dels homes amb fills menors de 15 anys no s'acull a mesures de conciliació que comportin un cost econòmic, segons un estudi de les Facultats de Polítiques i Sociologia i d'Econòmiques i Empresarials de la UNED publicat aquest mes de març.
Aquest mateix estudi revela que un 34% de les dones han adoptat mesures com reduir la jornada, treballar a temps parcial, fer tasques menys exigents o canviar de feina per tal de facilitar la conciliació de la vida familiar i laboral. Els homes no estan disposats, majoritàriament, a fer ús dels permisos si no estan retribuïts entre un 80 i un 100% dels salaris, ni tampoc a fer altres adaptacions laborals costoses per tenir més temps de cuidar els seus fills, conclou el treball.
D'aquestes xifres, cal tenir en compte que un 10% de les famílies a l'Estat espanyol estan formades per un sol progenitor, i que en el 83% dels casos és una dona. Associacions de mares solteres han reclamat moltes vegades que les famílies monoparentals puguin gaudir d'un permís doble, que permeti a l'únic progenitor cobrir el mateix període de cures del menor que el de les famílies amb dos progenitors, una mesura que el Suprem va rebutjar el passat 8 de març.
Cristina Castellanos, una de les autores de l'estudi, considera que les institucions s'han de tornar "més igualitàries" i fer que la corresponsabilitat "s'ampliï a la societat en general", amb polítiques de reducció de la jornada laboral sense reducció de sou i un accés universal a serveis de cures.
Per altra banda, un Estudi de Conciliació, fet per Edenred, diu que un 64% dels pares treballadors té dificultats per compaginar la seva vida professional amb la criança i educació dels fills, i majoritàriament troben a faltar facilitats per part de les empreses: molts reclamen apostar per la jornada intensiva (18%), rebre beneficis socials, com ara ajuts per a les escoles bressol (17%), tenir més vacances (14%) i més flexibilitat horària (13%).
[plantillavirals]
Els homes agafen un 52% dels permisos de paternitat però rebutgen les excedències per cures
El 95,5% dels homes amb fills menors de 15 anys no s'acull a mesures de conciliació que comportin un cost econòmic
Ara a portada
Publicat el 19 de març de 2023 a les 18:36
Et pot interessar
-
Societat El taxista agredit per un motorista a Barcelona va morir per un cop de cap contra el terra
-
Societat Una mestra interina reclama 65.000 euros per no haver-se pogut estabilitzar després de 18 anys
-
Societat Troben part d'un vaixell de fa cinc segles en unes obres a Barcelona
-
Societat UGT reclama que es prohibeixin les bonificacions de les multes per accident laboral mortal