Es neguen a atendre una clienta perquè parla en català en una floristeria de Barcelona

L'encarregat del negoci es nega a facilitar un full de reclamació a la implicada: "No es pot omplir únicament perquè una persona no parla una llengua"

Redacció
04 de setembre de 2024, 14:09
Actualitzat: 14:19h

Nou cas de discriminació lingüística, ara en una floristeria de Barcelona. Una treballadora es va negar a atendre una clienta perquè parlava en català, tal com denuncia la implicada a Plataforma per la Llengua. Tal com es desprèn de la gravació d'àudio dels fets, en queixar-se, l'encarregat del negoci es nega a facilitar-li un full de reclamació, cosa que és una obligació de qualsevol establiment i que està marcada per llei.

La treballadora s'excusava dient que no entenia el català, tot i que explica que feia cinc anys que viu a Catalunya. La clienta, però, es va mantenir ferma en els seus drets lingüístics i en la normativa actual que és molt clara: tots els consumidors tenen dret a ser atesos en català en les seves relacions de consum.

Llavors intervé l'encarregat, que surt en defensa de la seva treballadora: "Has d'entendre que, si no parla català, li pots parlar castellà", etziba. I no només això. L'encarregat va deixar anar comentaris xenòfobs aprofitant la situació. "Ves al negoci aquest dels paquis i digues-li que et parli en català. Ves i digues-li: parla'm català. O, si no parles català, dona'm el full de reclamació".

L'encarregat es va negar en tot moment a facilitar-li el full de reclamació i defensava que no es pot omplir "únicament perquè una persona no parla català". La clienta va insistir que té el dret de ser atesa en català i que només demanava poder-se expressar en la seva llengua: "Jo no li he demanat en cap moment que parli català. Li he dit que, en un país bilingüe, m'ha d'entendre en tots dos idiomes", diu la víctima. Llavors l'encarregat canvia de versió i ara diu que no li facilitaria el full de reclamació "perquè no estava fent una compra".

En aquest aspecte la llei és molt clara, i marca que l'establiment va incomplir el codi de consum. Aquesta norma deixa clar que tots els consumidors tenen dret a formular denúncies davant l'administració si s'han vulnerat els seus drets, en aquest cas, lingüístics. Per tot això, Plataforma per la Llengua està assessorant la víctima per tal que pugui denunciar la vulneració dels seus drets lingüístics a les autoritats competents, com ara l'Agència Catalana de Consum.