Lluny d'aquest consens, tant l'Ajuntament de Barcelona com el del Prat han criticat amb duresa la proposta presentada pel president de Foment. Els experts consultats per la patronal catalanan sostenen que no afectaria La Ricarda i la pista seria prou llarga perquè es poguessin enlairar els vols de llarg radi, també coneguts com a wide body, per la pista més propera al mar. Segons ha explicat el president de la Comissió, Lluís Moreno, aquesta opció va sorgir "arran del debat d'altres".
Rebuda "positiva" de la Generalitat i crítiques dels ajuntaments
Sánchez Llibre ha revelat que administracions com la Generalitat ja en són coneixedors del seu contingut i que la rebuda ha estat "molt positiva". Per això, ha emplaçat la classe política a "no endarrerir més" l'ampliació de l'aeroport. "La nostra feina acaba aquí", ha deixat clar el president de la patronal, que no ha volgut aprofundir sobre el model de governança de l'aeroport.Moreno ha volgut insistir que "no és la preferida" i que és una més d'entre les valorades pel grup de treball format per diversos perfils, com enginyers aeronàutics, industrials, sociòlegs i biòlegs, entre d'altres. Pel que fa al seu cost econòmic, suposaria afegir 263 milions d'euros més que l'opció plantejada per Aena, però que, segons Moreno, el mateix mercat permetria recuperar.
El document del grup d'experts de Foment recull altres alternatives d'ampliació de l'aeroport que ja es coneixien anteriorment. Per exemple, l'opció de la pista sobre el mar de 3.500 metres de longitud i que la comissió descarta d'entrada pel seu elevat cost (2.200 milions d'euros) i per les dificultats que presenta en l'àmbit de manteniment i operatiu, com per exemple més distància de rodatge, la construcció d'instal·lacions annexes i el replantejament de les maniobres a l'aeroport, entre d'altres. Moreno ha afirmat, però, que és "una bona proposta" i "no descartable" però no en l'actual context sinó per a un termini molt llarg.
En resposta a la proposta de Foment, l'Ajuntament de Barcelona ha evitat valorar-la "de manera improvisada" i ha assegurat aquest dilluns al migdia que l’analitzarà en el marc del recentment creat Comitè Assessor d’Infraestructures. Així ho ha indicat aquest dilluns la primer tinent d’alcalde i responsable d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, que ha destacat que el consistori vol fer reflexions "pausadament i amb rigor" sobre els projectes en infraestructures rellevants per a la ciutat.
Per la seva banda, l'alcalde del Prat ha estat molt crític amb la idea que Foment ha posat sobre la taula. Lluís Mijoler, considera que la proposta per ampliar l’aeroport és "un projecte caduc i fracassat" que es basa "en el negacionisme climàtic". "El lobby del capital vol especular, el totxo pel totxo", ha assegurat Mijoler en declaracions als mitjans. Segons l’alcalde del Prat, la millor proposta de Foment és la que patronal descarta, la de “no fer res". "Ja sabem que el que és millor pel capitalisme és el pitjor per la gent i pel patrimoni dels espais naturals", ha afirmat el batlle.
AVE fins a l'aeroport
En la seva exposició, el president de la Comissió per l'ampliació de l'aeroport de Barcelona també ha apostat per a la construcció d'una estació d'alta velocitat al mateix aeroport i donar servei no només als viatgers de Barcelona i la seva àrea metropolitana sinó al de totes les ciutats que es trobin a unes poques hores de tren d'alta velocitat, com per exemple el País Valencià o el sud de França, i un cop al Prat agafar un vol intercontinental.