
La Comissió Europea ha celebrat aquest dimarts l'entrada en servei de la línia del TGV entre Barcelona i Figueres. A través d'un comunicat, la CE ha assegurat que amb la inauguració es completa "l'última etapa de la connexió amb Europa en alta velocitat". "Aquesta infraestructura millorarà considerablement el trànsit ferroviari tant per a passatgers com per a mercaderies, enllaçant les dues principals línies d'alta velocitat d'Europa gràcies a la connexió entre Madrid, Barcelona, Lió i París", assegura la CE en el text. Brussel·les ha donat un "suport decisiu" a la construcció del TGV a través dels fons de cohesió i els ajuts a la xarxa TENT-T. En concret, la Unió Europea ha pagat un 72% del projecte del TGV en el tram Madrid-Barcelona, inaugurat l'any 2008, i ha destinat 180 milions d'ajuts per a la xarxa TENT-T, que s'han concentrat principalment en el tram transfronterer i en les connexions intermodals. Així mateix, el Banc Europeu d'Inversions ha participat en el finançament del projecte del TGV amb un crèdit de 2.200 milions d'euros.
A través d'un comunicat, la CE s'ha mostrat confiada que el nou tram inaugurat aquest dimarts serveixi per millorar el transport per la zona, però que també permeti connectar "alguns dels principals ports del Mediterrani". De fet, la Unió Europea està donant suport a la implementació completa del corredor més enllà de la frontera amb França, finançant el by-pass en alta velocitat de Nimes i Montpeller, que es preveu que estigui operatiu el 2016, així com el bypass a Lió i la connexió amb Itàlia a través de la línia Lió-Turí.
Brussel·les confia que l'arc mediterrani complert des de València a Lió estigui operatiu el 2020, i que llavors el viatge entre Barcelona i Madrid sigui només de 4 hores i mitja, i no les 8 hores actuals.